Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Les reformes de l’ensenyament tècnic durant la Dictadura de Primo de Rivera. Canvis i reaccions a l’Escola Industrial de Vilanova i la Geltrú

Alba Baiges López

  • español

    El presente artículo analiza cómo, a través de las reformas de la enseñanza técnica, la Dictadura de Primo de Rivera impuso un nuevo régimen escolar y unas nuevas materias en los centros educativos profesionales buscando convertir a su alumnado en ciudadanos que, desde valores patrióticos y autoritarios, se integrasen en sus bases sociopolíticas. No obstante, este trabajo refleja sobretodo el rechazo que generaron estas medidas en el colectivo docente y estudiantil partiendo del estudio de un caso concreto, la Escuela Industrial de Vilanova i la Geltrú. Este centro es especialmente significativo porque muestra los efectos contraproducentes de las reformas primoriveristas desde los primeros años de la Dictadura, momento en el que se suprimieron los estudios superiores en esta escuela, así como el control estatal que se impuso en estos centros técnicos y su profesorado.

  • català

    El present article analitza com, a través de les reformes de l’ensenyament tècnic, la Dictadura de Primo de Rivera va imposar un nou règim escolar i noves matèries als centres educatius professionals buscant convertir el seu alumnat en ciutadans que, amb valors patriòtics i autoritaris, s’integressin a les seves bases sociopolítiques. Ara bé, aquest treball reflecteix sobretot el rebuig que van generar aquestes mesures en el col·lectiu docent i estudiantil partint de l’estudi d’un cas concret, l’Escola Industrial de Vilanova i la Geltrú. Aquest centre és especialment significatiu perquè evidencia els efectes contraproduents de les reformes primoriveristes des dels primers anys de la Dictadura, moment en què es van suprimir els estudis superiors en aquesta escola, així com el control estatal que es va imposar en aquests centres tècnics i el seu professorat.

  • English

    The present article analyses how, through technical education reforms, the dictatorship of Primo de Rivera imposed a new education system and new subjects in vocational training centres, seeking to make their pupils citizens who, based on patriotic and authoritarian values, would become part of their new socio-political rank and file. However, this paper reflects above all on the rejection these measures brought about among teachers and students based on the study of one specific case, the Industrial School of Vilanova i la Geltrú. This centre is especially significant because it demonstrates the counterproductive effects of the Primo de Rivera reforms from the first years of the dictatorship, the time when higher education studies were supressed at this school, as well as the state control imposed on these technical centres and their teaching staff.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus