En l’escaiença del cinquantè aniversari de la Constitució Lumen gentium, el present estudi se situaen el debat postconciliar relatiu a concretar una adequada descripció del misteri de l’Església. S’exposenles oscil·lacions efectuades en els últims cinquanta anys amb relació als conceptes de Poblede Déu, Cos de Crist, comunió i sagrament; per indicar com, després d’uns anys de relativa penombra,la gran noció conciliar ha estat la de Poble de Déu, que sembla tornar a emergir, sobretot a redósde l’Exhortació Evangelii gaudium del papa Francesc. Retornar a aquesta noció clau de la Lumengentium, vol dir subratllar el primat absolut de la vida teologal, és a dir, el primat de la gràcia per sobredels ministeris, posats al servei de la vida eclesial. Amb tot, prendre el concepte de Poble de Déu coma noció clau, implica fer-ho amb molta precaució, ja que ha de ser degudament complementat ambles altres nocions més «predicatives», que ajudin a esclarir aquesta noció més «subjectiva», per talde no caure en els mateixos o altres paranys que portaren el concepte a un cert desencís, sobretotpassats els primers vint anys del Concili Vaticà II.
At the time of the 50th anniversary of the Constitution Lumen gentium, this study is concerned with the post-Council debate that involves formulating a suitable description of the mystery of the Church. I sets out the changes that have taken place in the last 50 years in relation to the concepts of the People of God, the Body of Christ, communion and sacrament. It shows how, after years of relative shadow, the great conciliar notion has been the People of God, which seems to re-emerge, especially following Pope Francis’s exhortation Evangelii gaudium. Returning to this key idea of Lumen gentium implies underlining the absolute primacy of theological life, in other words, the primacy of grace over the ministries which are laid at the disposal of Church life. All in all, taking the concept of the People of God as a key notion involves taking extreme care, since it has to be duly complemented by the other more “defining” notions that help to clarify this more “subjective” notion, so as not to fall into the same or other traps which would lead to a certain disenchantment, especially the first 20 years had passed since Vatican II.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados