Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La cara i la creu de l'Església Catòlica respecte l'exegesi historicocrítica

Jordi Cervera i Valls

  • català

    Si l’encíclica Providentissimus Deus va ser el primer intent pontifici d’introduir la llavor de l’exegesihistoricocrítica en el món catòlic, l’encíclica Pascendi Dominici Gregis la neutralitzà i Spiritus Paraclituscontinuà barrant-li el pas. Divino Afflante Spiritu esdevingué el seu gran pòrtic d’entrada i DeiVerbum assegurà un magnífic terreny eclesial on cultivar aquesta llavor exegètica. Aquest àmbit ufanósrevitalitzà la Pontifícia Comissió Bíblica que produïa els primers fruits historicocrítics amb elsdocuments La Interpretació de la Bíblia en l’Església i El poble jueu i les seves Sagrades Escripturesen la Bíblia cristiana. Els fruits han continuat amb els documents Bíblia i moral i Inspiració i veritat dela Sagrada Escriptura amb el canvi hermenèutic de l’aproximació canònica, però sense menystenirles seves arrels historicocrítiques i reconeixent la dependència d’elles. Els pròlegs del papa Benet XVIals dos volums de Jesús de Nazaret i l’exhortació postsinodal Verbum Domini comparteixen el mateixhàbitat de la Verbum Dei, però provenen d’una parcel·la més teològica i pastoral que ha condicionat,amb la proposta canònica, el sempre mal·leable camp exegètic. Des de la parcel·la historicocrítica esreclama confiança i respecte en l’orientació honesta i fidel del seu treball, que tants bons fruits hadonat i dóna si gaudeix d’un terreny folgat per créixer.

  • English

    If the encyclical Providentissimus Deus was the first attempt to introduce the seeds of historico-critical exegesis into the Catholic world, the encyclical Pascendi Dominici Gregis neutralised it and the Spiritus Paraclitus continued to block its way. Divino Afflante Spiritu became its main entrance door and with Dei Verbum it was assured a magnificent ecclesiastical soil in which the seed could be cultivated. This lush area was revitalised by the Pontifical Biblical Commission which produced its first historicocritical fruits with the documents The Interpretation of the Bible in the Church and The Jewish People and their Sacred Scriptures in the Christian Bible. Those fruits have continued with the documents The Bible and Morality and The Inspiration and Truth of the Holy Scriptures with the hermeneutical change to the canonical approach but without belitting their historico-critical roots but rather acknowledging their dependence on them. The prologues of Pope Benedict XVI to the two volumes of Jesus of Nazareth and the post-synodal exhortation Verbum Domini share the same habitat as Verbum Dei, but come from a more theological and pastoral area of ground which created its own conditions, with its canonical intention, the very malleable exegetical domain. From the historico-critical area, confidence in and respect for the honest and faithful orientation of the work are demanded, so much good fruit having been produced and continues to be given as long as it is provided with ample growing room


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus