Marco Andrés López Santiago, Sergio Ernesto Medina Cuéllar, César Alberto Meza Herrera, Ramón Valdivia Alcalá, Ricardo David Valdez Cepeda
This research shows the analysis of the effects of the simulation of the increase of $1 per liter to the price of sodas. The simulation was performed in a characteristic rural community of Mexico. The general computable rural equilibrium model was used under two scenarios: In perfect competition and in absence of markets. The main effect under the two scenarios was a drop of 14.29% in consumption; without consequences on the agricultural, livestock and factor markets. This drink behaved as an inelastic good in the magnitude of -0.85. The soda tax discouraged consumption; however, an effective reduction would require combined strategies.
En esta investigación se muestra el análisis de los efectos de la simulación del incremento en $1 por litro al precio de los refrescos. La simulación se realizó en una comunidad rural característica de México. Se utilizó el modelo de equilibrio general computable rural bajo dos escenarios: En competencia perfecta y con ausencia de mercados. El efecto principal bajo los dos escenarios fue una caída de 14.29% en el consumo; sin consecuencias en el mercado agrícola, ganadero y de factores. Esta bebida se comportó como un bien inelástico en la magnitud de -0.85. El impuesto a los refrescos desincentivó el consumo; no obstante, para una reducción efectiva se requieren estrategias combinadas.
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