Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La figura de la bruixa en l’obra de Hieronymus Bosch

Pau Castell i Granados

  • català

    A cavall dels segles XV i XVI, la creença en la nova secta de les bruixes es va estendre per la zona del centre i el sud d’Europa, fet que va provocar intensos debats intel·lectuals alimentats per les noves reflexions demonològiques i va desencadenar una sèrie d’actuacions judicials per part de tribunals laics i eclesiàstics contra els suposats membres d’aquella confabulació diabòlica. Aquest fenomen va tenir també el seu reflex en la vessant artística, amb l’aparició i la difusió d’una iconografia i un llenguatge visual de la bruixeria en les quals tingueren un paper destacat un seguit d’autors de la zona dels Països Baixos i el sud d’Alemanya. El territori on va néixer i viure Hieronymus Bosch es troba plenament integrat en aquesta dinàmica, fet que invita a preguntar-se sobre la presència d’elements de la nova iconografia bruixesca en l’obra del pintor de ’s-Hertogenbosch.

  • English

    During the passage between the fifteenth and the sixteenth centuries, belief in the witches’ sect spread througout the central and southern parts of Europe, provoking intense intellectual debates fuelled by the new demonological reflections and triggering a series of judicial trials presided by both lay and ecclesiastical courts against the alleged members of that diabolical collusion. This phenomenon would also have its repercussions within the artistic domain, with the emergence and spread of an iconography and a visual language for witchcraft developed mostly by Flemish and South German artists. The region where Hieronymus Bosch was born and lived appears to have been fully integrated into this dynamic, a fact that invites us to examine the presence of some elements from this new witchcraft iconography in the works of the painter from ’s-Hertogenbosch.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus