Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de A genre auteur?: Enrique Urbizu’s post-Western films

Jesús Ángel González López

  • español

    Enrique Urbizu pertenece a la ‘nueva generación’ de directores vascos que (junto a Medem, Bajo Ulloa, de la Iglesia y Calparsoro) ‘were greeted as the new generation supposedly destined to carry the flame of Basque cinema forward’ (Santaolalla 1999, 311). De todos estos directores, es probable que el que haya recibido menos atención de la crítica sea el propio Urbizu, quizá porque pertenece mucho menos a la ‘tradición de cine de autor’ del cine español y vasco (Evans 1999) que algunos de los otros directores de su generación. Esta tradición puede haber resultado particularmente perjudicial para la reputación de Urbizu, dado que frecuentemente ha sido considerado como ‘un cineasta de perfil “industrial”’ (Benet 2005, 68), un especialista en géneros más que un ‘autor’. Este artículo reivindica el valor de los estudios sobre los géneros cinematográficos en el cine español, respondiendo a la invitación de Beck y Rodríguez Ortega para ‘explore the interrelationships between national cinemas, transnational media flow and genre as discursive frameworks for constructing meaning’ (2008, 18), repasa la carrera de Urbizu y considera diversas películas de Urbizu desde una perspectiva genérica, específicamente a través del punto de vista de un subgénero que ha heredado y modificado las características de un género del Hollywood clásico: el post-Western

  • English

    Enrique Urbizu belongs to the ‘New Generation’ of Basque film directors who (together with Medem, Bajo Ulloa, de la Iglesia and Calparsoro) ‘were greeted as the new generation supposedly destined to carry the flame of Basque cinema forward’ in the 1990s (Santaolalla 1999, 311). Of all these directors probably the one who has received the least critical attention is Urbizu, maybe because he belongs much less to the ‘auterist tradition’ of Spanish and Basque cinemas (Evans 1999) than some of his fellow directors. This tradition may have been particularly harmful to Urbizu’s reputation, since he has frequently been considered ‘un cineasta de perfil “industrial”’ (Benet 2005, 68), a genre specialist rather than an auteur. This article vindicates the value of genre studies in Spanish cinema, following the call made by Beck and Rodríguez Ortega to ‘explore the interrelationships between national cinemas, transnational media flow and genre as discursive frameworks for constructing meaning’ (2008, 18), reviews Urbizu’s career, and considers some of Urbizu’s films from a generic perspective, specifically through the lens of a subgenre which has inherited and modified the features of a classic Hollywood genre: the post-Western


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus