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Ekphrasis meets teichoscopy: the panoramic landscape in Góngora’s Soledad primera

    1. [1] University of Cambridge

      University of Cambridge

      Cambridge District, Reino Unido

  • Localización: Hispanic Research Journal: Iberian and Latin American Studies, ISSN 1468-2737, Vol. 17, Nº 6, 2016, págs. 473-488
  • Idioma: inglés
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      La poesía visual experimentó un auge en la España de los Austrias. Por ello, no es de extrañar que uno de los grandes poemas del Siglo de Oro, las Soledades de Luis de Góngora (1561–1627), destacara por sus descripciones poéticas de la naturaleza. El presente artículo abordará el reflejo de la máxima horaciana ut pictura poesis (la poesía es como la pintura) en la obra de Góngora mediante un análisis de la vista panorámica que admira el peregrino desde un risco en la Soledad primera, versos 182–211. Mi primera tesis es que este pasaje ofrece una representación en clave pictórica del escenario en el que transcurrirá la acción del poema (mise en abyme). Mi segunda tesis es que estos versos son un ejemplo de lo que Gracián llamaría agudeza paradoja, pues hay cierta contradicción entre los objetivos de (i) ofrecer una visión total ubicando al protagonista en un lugar elevado (teicoscopia); y (ii) describir poéticamente el paisaje como una deslumbrante obra pictórica (écfrasis). Esta paradoja se resolverá recurriendo a teoría del arte, concretamente, a la noción de Idea de Erwin Panofsky

    • English

      Pictorial poetry underwent a revival in Habsburg Spain. It is therefore not surprising that one of the landmark Baroque poems of the Spanish Golden Age, the Soledades, written by Luis de Góngora (1561–1627), should have excelled in providing visual descriptions of the natural world. This essay will address the reflection of Horace’s famous pronouncement ut pictura poesis (painting is like poetry) in Góngora’s work, paying particular attention to the panoramic landscape admired by the pilgrim from a cliff in the Soledad primera, lines 182–211. The first thesis is that this passage delivers a pictorial representation of the scenery where the action of the poem will take place through a mise en abyme. The second thesis is that it also offers an agudeza paradoja — to use Gracián’s terminology — for there is a paradoxical dissonance between the objectives of (i) offering a total vision by placing the protagonist on a high vantage point (teichoscopy), and (ii) poetically describing the landscape he sees as a dazzling work of art (ekphrasis). This paradox will be resolved by resorting to art theory, and more particularly, to Erwin Panofsky’s notion of Idea.


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