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Resumen de La posición competitiva de las organizaciones cafetaleras en Huatusco, Veracruz

Obdulia Rodríguez Hernández, Vinicio Horacio Santoyo Cortés, Manrrubio Muñoz Rodríguez, Benigno Rodríguez Padrón

  • español

    This research analyzes the competitive position of coffee organizations in the region of Huatusco, Veracruz;

    through the study of its internal operation and its network of value. The data collection consisted of the application of semi-structured and structured interviews leaders, managers, technicians and administrative organizations and actors of their value network. Fieldwork was conducted from 2012 to 2013. According to the internal workings three types of organizations were identified:

    management, community and professional development.

    The management organization bases its goals in negotiating resources and services for its members to external actors, it has a low level of development and a very weak competitive position. The community development organization focuses on developing families and communities of their partners through the implementation of production and welfare projects, it has an average degree of development and an average competitive position. Professional organizations focus on providing services to its partners around the production, processing and marketing of coffee. Within these, there are organizations with medium and high level of development and half weak competitive position. It is concluded that organizations should base its strategy of positioning differentiation, capacity building and partnerships with its network of value

  • Multiple

    La presente investigación analiza la posición competitiva de organizaciones cafetaleras en la región de Huatusco, Veracruz; a través del estudio de su funcionamiento interno y su red de valor. La recolección de información consistió en la aplicación de entrevistas estructuradas y semiestructuradas a dirigentes, gerentes, técnicos y administrativos de las organizaciones y a actores de su red de valor. El trabajo de campo se realizó de 2012 a 2013. De acuerdo con el funcionamiento interno se distinguieron tres tipos de organizaciones: gestora, de desarrollo comunitario y profesionales. La organización gestora basa sus objetivos en negociar recursos y servicios para sus socios ante actores externos, presenta un grado bajo de desarrollo y una posición competitiva muy débil. La organización de desarrollo comunitario se enfoca en desarrollar a las familias y comunidades de sus asociados a través de la implementación de proyectos productivos y asistenciales, tiene un grado de desarrollo medio y una posición competitiva media. Las organizaciones profesionales se centran en proporcionar servicios a sus socios en torno a la producción, transformación y comercialización del café.

    Dentro de este tipo, se tienen organizaciones con grado de desarrollo medio y alto, y posición competitiva débil y media. Se concluye que las organizaciones deben basar su estrategia de posicionamiento en la diferenciación, desarrollo de capacidades y alianzas con su red de valor


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