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Resumen de Blancura no vista

Antoni Gonzalo Carbó

  • español

    Parafraseando a Jacques Derrida en su lectura de los blancos de Mallarmé, podemos decir que en el conjunto de la obra de María Zambrano: «Los “blancos”, en efecto, asumen su importancia». Según Ibn al-‘Arabî, en el grado más elevado de progresión interior del peregrino, los símbolos quedan reducidos a nada cuando este alcanza la presencia in-evidente del Silente, la no morada (maqâm lâ maqâm, la «estación de la no estación»), la de la luz increada. María Zambrano contempla una metafísica blanca («la quête de la blancura») del lado de la «fuente original» de lo invisible, y de forma semejante a la «luz de lo invisible» (nûr alghayb), luz apofática que —según Ibn al-‘Arabî— exige la «extinción» del contemplador, ella también reclama la muerte previa a la percepción visionaria: la «blancura no vista» o la «blancura invisible» que es la imagen de la no imagen con la que nuestra autora se refiere a la luz de lo absoluto. El cine (Dreyer, Bresson, Duras...) también convierte en materia fotosensible esta luz sin imagen.

  • English

    To paraphrase Jacques Derrida’s reading of Mallarmé’s whitenesses, we might argue that in María Zambrano’s works as a whole “The ‘whitenesses’ do indeed gather importance”. At the highest level of the spiritual seeker’s inner journey, Ibn al-‘Arabî observes, symbols are reduced to nothing when we draw close to the in-evident presence of the Silent, the non-abode (maqâm lâ maqâm, the “station of no station”), the presence of uncreated light. María Zambrano practises a metaphysics of whiteness (“the quête for whiteness”) from the “original source” of the invisible. This resembles the “light of the invisible” (nûr al-ghayb) or apophatic light which, according to Ibn al-‘Arabî, demands the “annihilation” of the witness; and Zambrano also demands that death should precede visionary perception: the “unseen whiteness” or the “invisible whiteness” which is the image of the non-image she uses to refer to the light of the absolute. Finally, note that cinema (Dreyer, Bresson, Duras, etc.) has also transformed this light without image into photosensitive material.


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