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The domestic sphere in Attia Hosain’s Sunlight on a broken column (1961): the home mirrors the world.

    1. [1] Universidad de Salamanca

      Universidad de Salamanca

      Salamanca, España

  • Localización: The Grove: Working papers on English studies, ISSN 1137-005X, Nº 23, 2016, págs. 47-59
  • Idioma: inglés
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El presente estudio analiza el significado del concepto hogar en la literatura de la Partición india a través del análisis de la novela Sunlight on a Broken Column (1961), de Attia Hosain. El enfoque teórico de este artículo se basa en el estudio del autor postcolonial Partha Chatterjee en el que se establece que el hogar se convierte en espacio sagrado a través del cual el nacionalismo indio es capaz de salvaguardar los valores intrínsecos indios frente a la amenaza de occidente en concordancia con la diferencia de las esferas individuales/familiares y las sociales. Hosain demuestra que el ámbito público y el privado están totalmente relacionados, desmitificando la presuposición de que el ámbito privado está fuera de la historia. La autora lo demuestra en esta novela describiendo el espacio doméstico como un microcosmos a través del cual reflexiona sobre los cambios socio-políticos que tienen lugar en el país en la cronología de la novela. De este modo, la descripción que se ofrece en la novela sobre el velo y el área de reclusión que las mujeres musulmanas tienen reservada

    • English

      By analysing Attia Hosain’s Sunlight on a Broken Column (1961), the article attempts to foreground the significance of home in Indian partition literature. As its theoretical framework, the article refers to postcolonial scholar Partha Chatterjee who claims that the Indian nationalist agenda during freedom movement turned home into a sacred site that was meant to safeguard the native values from the ‘corrupting’ Western ideology, which led to the segregation of the public and private sphere. In this context, the article examines how by focussing on the domestic sphere of home as a microcosmic reflexion of the socio-political changes happening in the country, Hosain reveals that both the private and the public are closely interlinked, thereby debunking the notion that private space is outside of history. Furthermore, the article explores the novel’s depiction of the purdah/zenana culture in order to highlight that though considered a place of refuge, home becomes a regulatory site of assertion of patriarchy-instigated familial, societal and religious codes, which makes it a claustrophobic place for its female inhabitants. In essence, the article argues that Hosain partakes in an alternate, gynocentric narrative of the partition of India.


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