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La Escuela Rural de Utawilaya: una Educación liberadora desde Puno - Perú 1902

  • Autores: David Ruelas Vargas
  • Localización: Revista Historia de la Educación Latinoamericana, ISSN 0122-7238, Vol. 18, Nº. 27, 2016 (Ejemplar dedicado a: 30 julio - Argelia Mercedes Laya López), págs. 243-262
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Utawilaya rural school: a liberating Education in Puno - Peru 1902
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

       RESUMEN:En este manuscrito se presentan datos del desarrollo de la Escuela Rural Indígena de Utawilaya en el distrito de Chucuito Platera de la provincia de Puno - Perú en 1902. Frente a la exclusión educativa, económica, social y política a la población rural, por el Estado, el maestro Manuel Zúñiga Camacho fundó la Escuela Rural Indígena con una postura pedagógica hacia una educación liberadora. Zúñiga Camacho consideraba a la educación como la única forma de salvación, de la exclusión, explotación, y pobreza, implando por los oligarcas y gamonales. La historiografía peruana coincide en afirmar que uno de los movimientos más fuertes en la sierra sur a inicios del siglo XX fue la lucha por la educación, que se consideraba de privilegio para la clase alta o élite gobernante (oligárquico y gamonal). La marginación de los pueblos indígenas no es un fenómeno actual, en el marco de la historia republicana se viene arrastrando desde hace doscientos años. En esta exclusión subyace el concepto que se manejó (y aún se maneja) sobre indígena, que se entiende como lo atrasado, lo ignorante, y por tanto no es incluido en las políticas de desarrollo del Estado peruano. Para Gustavo (2015), la incidencia de la pobreza de acuerdo a la lengua materna de las personas, afecta más a la población que tiene como lengua aprendida en su niñez una lengua nativa: quechua o aimara. Así, en el año 2013, la pobreza afectó al 35,9%. 

    • English

      This paper details the development of the Indigenous and rural School Utawilaya in the district Chucuito Platera, in the province of Puno- Peru in 1902. Because of the educational, economic, social and political exclusion of the rural population by the State, the teacher Manuel Zuniga Camacho founded the Indigenous and rural School with a pedagogical stance towards a liberating education. Zúñiga Camacho considered education as the only way of salvation from exclusion, exploitation and poverty; established by the oligarchs and political bosses. Peruvian historiography agrees that one of the strongest movements in the southern highlands in the early twentieth century was the struggle for education, which was considered as a privilege for the upper class or ruling elite (oligarchy and tyranny). This research work is based on unpublished historical documents, which contribute to the study of the history of Puno. Library research methods and techniques have been applied for reviewing primary and secondary sources leading to analysis and criticism. The marginalization of indigenous peoples is not a current phenomenon; it comes from two hundred years ago within the framework of the republican history. This exclusion underlies the perception (still current) of indigenous people as backward and ignorant, who therefore are not included in the development policies of the Peruvian State. For (Aliaga, 2015) the incidence of poverty, ``on grounds of´´ mother tongue, affects mainly the population with a native language: Quechua or Aymara. Thus, in 2013, poverty affected 35.9 % of the population. The Utawilaya school literacy program included groups of adults and children. The liberating education of Manuel Zúñiga Camacho highlights the following transcendental aspects: people´s liberation, community transformation, awareness, change of reality into an environment without discrimination, exploitation, humiliation and entitled to education.


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