Este trabajo estudia la lectura que Michel Foucault hace de la figura de Sócrates en algunos de sus últimos cursos: La hermenéutica del Sujeto (1981-1982) y El coraje de la verdad (1983-1984). En ambos cases se trata de recuperar una larga tradición del cuidado de sí en la que Sócrates juega un papel importante; en el primer caso la atención recae sobre el Alcibíades; en el segundo, sobre los diálogos en torno de la muerte de Sócrates y el Laques. Analizamos algunos de esos diálogos y, en particular, la especial manera en que Sócrates niega para sí la posición de maestro para, en verdad, refundarla.
This paper studies the reading of the figure of Socrates by M. Foucault in some of his last courses: The hermeneutics of Subject (1981-1982) and The courage of truth (1983-1984). En both cases the aim is to re-establish the old tradition of self-care in which Socrates play an important role. In the former, the focus is placed on the Alcibiades; in the latter, on the dialogues around the death of Socrates and the Laques. We study some of these dialogues and give particular attention to the specific way in which Socrates denies for himself the position of teacher as a means to refund it.
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