Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Language diversity speaking to autonomy: exploring the relations between autonomy and minority language education

    1. [1] Åbo Akademi University

      Åbo Akademi University

      Turku, Finlandia

  • Localización: Revista de llengua i dret, ISSN-e 2013-1453, ISSN 0212-5056, Nº. 66, 2016, págs. 105-123
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • La diversitat lingüística dialoga amb l’autonomia: l’exploració de les relacions entre l’autonomia i l’educació en llengües minoritàries
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      This article explores the models through which political autonomy and language diversity relate to each other. Hence, it constitutes an approximation to the relation between different forms of autonomy (territorial, non-territorial) and educational models which separate or bring together students with different linguistic backgrounds (through immersion policies). It reflects on two longstanding notions: the imagination of a homeland and that of the mother tongue (where language is the essence of a particular group). It uses four parameters: the principles of territoriality and personality concerning autonomy and language rights on one hand (understanding territoriality as a geographically-defined regime and not as a mono-lingual policy) and the principles of separation and (dual or two-way) immersion concerning public language education policy on the other. Following the idea that contact between different ethnic groups promotes integration, it advocates for dual immersion-based educational systems which promote integration with due respect to the linguistic rights and national, ethnic or linguistic identity of both minority and (relative) majority students.

    • English

      Aquest article explora els models a través dels quals es relacionen l’autonomia política i la diversitat lingüística. Per tant, constitueix una aproximació a la relació entre diferents formes d’autonomia (territorial, no territorial) i els models educatius que separen o uneixen estudiants amb diferents passats lingüístics (a través de polítiques d’immersió). Reflecteix dos conceptes de llarg recorregut: la imaginació d’una pàtria (homeland) i la de la llengua materna (on l’idioma és l’essència d’un grup determinat). Es fan servir quatre paràmetres: d’una banda, els principis de territorialitat i personalitat relatius a l’autonomia i als drets lingüístics i, d’una altra, els principis de separació i immersió relatius a la política de l’ensenyament públic en matèria de llengües. Seguint la idea que el contacte entre grups ètnics diferents promou la integració, advoca per sistemes educatius basats en la immersió que promouen la integració amb el respecte pertinent als drets lingüístics i a la identitat nacional, ètnica o lingüística tant dels estudiants minoritaris com dels estudiants que constitueixen la majoria (relativa).


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno