Se realiza una aproximación al origen y evolución de la gestión bibliográfica personal, estableciendo una cronología de la aparición de los gestores bibliográficos más populares, resaltando sus características y evidenciando su utilidad en el ámbito académico-científico. Para ello, hay que tratar de analizar conceptos y procesos directamente relacionados con los gestores bibliográficos personales, productos objeto de estudio, tales como fuentes de información bibliográfica y la normalización bibliográfica y, fundamentalmente del ámbito científico, donde son productos esenciales en la formalización de la su producción para su posterior difusión. Para ello se realiza un análisis comparativo entre los gestores de referencia bibliográficos gratuitos Zotero, Docear y Mendeley, habiendo conseguido identificar algunas diferencias significativas entre ellos que deben ser consideradas antes de utilizarlos.
A comparative analysis between the free bibliographic reference management software. These bibliographic reference managers offer to the users the ability to retrieve, store, edit and disseminate bibliographic information. An approach is made to the origin and evolution of these systems, establishing a chronology since the appearance of the most popular bibliographic management software, highlighting their features and usefulness in academic research. We have analyzed concepts and processes directly related to personal bibliographic management applications under study, such as the sources of bibliographic information and the set of bibliographic standards employed by them, essential aspects of the scientific field, where these products have a great importance in the formalization of the scientific production for later broadcast . For this, we have performed a comparative analysis between the free bibliographic reference managers: Zotero, Mendeley and Docear. We have achieved some significant differences identified between these systems that we believe should be considered before using them in research projects.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados