Barcelona, España
Este artículo explora la emergencia de procesos de neoliberalización filantrópica en la política educativa española a través del caso de “Empieza por Educar” (ExE), filial de Teach For All (TFA). Examino algunos aspectos sobre la “nueva filantropía”,el “filantrocapitalismo”,y el concepto de neoliberalismo desde perspectivas neomarxistas y foucaultianas. La investigación se fundamenta en la “Network Ethnogra- phy” (Howard, 2002). Bajo este marco metodológico construyo la “red política ExE” constituida entre gobiernos, empresas y filántropos, para analizar formas de gobernanza y de “capital red”, y expongo los discursos de ExE para demostrar cómo la red política aspira a modificar a los docentes en líderes.
This paper explores the emergence of philanthropic neoliberalization in the Spanish education policy through the case of “Empieza por Educar” (ExE), subsidiary of “Teach For All” (TFA). I examine some aspects of the “new philanthropy”, “philanthrocapitalism” and the concept of neoliberalism from Foucauldian and neo-Marxist perspectives. The research is based on the “Network Ethnography” (Howard, 2002). Under this methodological framework I built the “ExE policy network” constituted between governments, businesses and philanthropy, to examine new forms of governance and “network capital” and explain discourses of ExE in order to demonstrate how the “policy network” aspires to change teachers into leaders.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados