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Resumen de Competitive pressure determinants and innovation at the firm level

Pilar Beneito López, Paz Coscolla Girona, María Engracia Rochina Barrachina, Amparo Sanchis Llopis

  • español

    Este trabajo examina la relación entre indicadores de la presión competitiva e incentivos ainnovar utilizando un panel de datos de empresas españolas para el período 1990-2006. En lugarde utilizar medidas tradicionales de competencia, como la concentración de mercado o losmárgenes precio-coste, analizamos indicadores de la presión competitiva directamenterelacionados con las condiciones de demanda y costes. Considerando que los incentivos a innovarde producto pueden diferir a los de innovar de proceso, estimamos mediante un modelo probitmultivariante la probabilidad de innovar de producto, de proceso, o ambos. Nuestros resultadosson consistentes con Vives (2008): la sustitutabilidad del producto, los costes de entrada y eltamaño de mercado afectan significativamente la probabilidad de introducir innovaciones, perode forma diferenciada según el tipo de innovación. Asimismo, obtenemos un efecto diferenciadodependiendo de la eficiencia relativa de la empresa en su industria.

  • English

    This paper provides empirical evidence on the relationship between indicators of competitive pressure and innovation incentives using panel data of Spanish manufacturing firms for the period 1990-2006. Instead of using standard indicators of competition, such as market concentration measures or firms’ price costs margins, we analyze a number of indicators of competitive pressure directly related to the demand and cost conditions faced by firms. We consider the likely different incentives faced by firms to undertake product innovation versus process innovation efforts, and estimate a multivariate probit model for the probability of firms to introduce product innovations, process innovations or both. Our results are consistent with the theoretical predictions of Vives (2008) for free entry. We obtain that product market substitutability, entry costs and market size significantly affect the probability to introduce product and process innovations but that the effect of these variables differs among the type of innovation. We also find different effects of competitive pressure on innovation when taking into account the efficiency level of the firm relative to the efficiency distribution within its industry.


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