Barcelona, España
El artículo tipifica la acción educativa desde la significación que los planteamientos de la teoría hermenéutica otorga la comunicación. La acción comunicativa es designada por la hermenéutica contemporánea (GADAMER) como un "largo esfuerzo de comprensión". Se trata de una actividad productiva, en oposición a la teoría del romanticismo alemán - DILTHEY - que se elabora desde un horizonte de sentido determinado, el cual entra en relación dialéctica con otro.
L'article tipifica l'acció educativa des de la significació que els planteamicntos de la teoria hermenèutica atorga la comunicació. L'acció comunicativa és designada per l'hermenèutica contemporània (GADAMER) com un "llarg esforç de comprensió". Es tracta d'una activitat productiva, en oposició a la teoria del romanticisme alemany - Dilthey - que s'elabora des d'un horitzó de sentit determinat, el qual entra en relació dialèctica amb un altre.
This article reflects on educational action through the categories that hermenutics gives to communication. Communication is considered by contemporary hermenutics (GADAMER) as a "long effort of comprehension". It is a productive activity made from an horizon of sense which gets in a dialectical relatlon with the other. It is possible to understand the educational action as an interpretative reciprocity opened to thc other, from which "self-comprehension" emerges. These must be the basic conditions for communicational dialogue, that the educator must stimulate and enhance through a solid historical and linguistical formation and through questioning situational experiences.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados