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Resumen de 'Si bien non comedes, conde': Food Rituals, Alimentary Imagery, and the Count of Barcelona's Comic Feast in the "Cantar de mio Cid"

Jonathan Burgoyne

  • español

    Una de las primeras responsabilidades del Cid es la alimentación de los suyos, pero el comer se retrata raras veces en el Cantar de mio Cid. El ensayo se divide en dos artes; la primera estudia tres episodios que representan rituales de comida e imaginería alimenticia como gestos orales de sumisión a la dinámica de poder que reproduce cada banquete. Además, los discursos de dominación y sumisión en estas comidas, tanto figurativas como reales, también tienen resonancia con las jerarquías sociales que estructuran todo el poema. La segunda parte interpreta la lucha con el Conde de Barcelona y el arte cómico y carnavalesco del poeta, empezando con la batalla en el pinar, la comida forzada y la salida final del conde en la conclusión del primer cantar. El ensayo argumenta que el humor del poeta del Cid desplaza los discursos masculinos y militarizados de la conquista y la derrota, y combinado con la parodia, reveses cómicos y alusiones bíblicas sirve para humillar al conde y crear el festín jocoso que reafirma al Cid como príncipe ideal y héroe épico.

  • English

    One of the Cid’s first responsibilities is to provide food for his men, yet the actual act of eating is rarely portrayed in the "Cantar de mio Cid". This essay is divided into two sections; the first examines three scenes that represent food rituals and alimentary imagery as oral gestures of submission to a power dynamic that is recast in each meal. The discourses of dominance and submission that order these feasts, figurative and real, also resonate with the social hierarchies that structure the entire poem. The second section unpacks the clash with the Count of Barcelona, and the poet’s carnivalesque comic technique beginning with the battle in the pine forest, to the Count’s forced feeding and final departure at the end of the first cantar.The essay concludes that the Cid-poet’s humor redeploys the masculine and militarized discourses of conquest and defeat, combined with parody, comic reversals, and biblical allusion to humiliate the Count character and create a comic feast that reaffirms the Cid’s status as ideal prince and epic hero.


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