Madrid, España
Teaching assessment is intended the purpose to make judgements regarding the quality of teachers’ responsibilities accomplishment related to teaching, learning and students development, yet evaluating it seems to be a difficult task considering that teaching is very a complex and wide work (SEP, 2010). Because of the need of assessing teaching to better teachers’ performance, the Autonomous University of Yucatan (UADY) developed “The Teaching Assessment Program” which promotes a reflexive practice of teacher’s own performance. Through this program the UADY intend to strengthen the ongoing training system and encourage teachers into professional development.The aim of this paper is to present the experience of their implementation and the results obtained in the first year. The current article presents a descriptive study with a mixed approach of investigation, quantitative predominantly (Hesse-Biber, 2010). This study presents the opinion of teachers and students of first and second semesters of seven different educational programs regarding their structure and the implementation as well as the teachers’ performance. Although it was found that teachers usually obtain good assessment’s results, their performance was better assessed in second semester than it was in the first one; both teachers and students coincided with teachers’ performance assessment results. It also was found some strong areas and areas for improvement of the seven educational programs that in teachers and students’ opinion must be considered to improve teachers’ performance.
La evaluación del desempeño docente tiene la finalidad de valorar la calidad de las responsabilidades en la enseñanza, aprendizaje y desarrollo del estudiante, sin embargo, es una tarea difícil de realizar (SEP, 2010). Debido a la necesidad de contar con un proceso de evaluación que contribuya con la mejora de la enseñanza, se creó el Programa de Evaluación Docente en la Universidad Autónoma de Yucatán (UADY). Éste propone promover la reflexión y el mejoramiento de la práctica docente, fortalecer los sistemas de formación y capacitación, así como estimular el interés de los profesores por el desarrollo profesional.El objetivo de este trabajo es presentar la experiencia de su implementación y los resultados obtenidos en el primer ejercicio. Se realizó un estudio descriptivo con un enfoque mixto, predominantemente cuantitativo (Hesse-Biber, 2010). Participaron estudiantes y profesores del primer y segundo semestre de siete programas educativos. Los profesores obtuvieron resultados positivos en la evaluación de su desempeño, se reportó un avance entre los resultados del primer y segundo semestre y se observó correspondencia entre las respuestas otorgadas por estudiantes y profesores al evaluar el desempeño. De la misma forma, se identificaron las fortalezas y áreas de mejora del desempeño de los profesores.
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