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Resumen de Algunos apuntes sobre los primeros Shuhada’ Fi Sabil Allah (Mártires en la senda de Dios) en el Islám

Manuel Enrique López Brenes, Roberto Marín Guzmán

  • español

    En la tradición musulmana el mejor de todos los hombres es el que se alista para luchar fi sabil Allah (en la senda de Dios). Si muere adquiere la condición de shahid (pl. shuhada’, mártir) y va directamente al Paraíso donde lo esperan setenta y dos vírgenes. Hay otras condiciones por medio de las cuales se puede adquirir esta categoría, como se discuten en este ensayo, por ejemplo si durante un enfrentamiento en la senda de Allah recibe una seria herida que le corta un brazo, una mano, una pierna o le daña un ojo. Estos son ejemplos que se estudiarán en este ensayo, para lo cual se acude a las principales fuentes árabes de los primeros tiempos del Islam. El Profeta Muhammad previó en estas luchas fi sabil Allah que los musulmanes eventualmente dirigirían campañas militares por mar. Efectivamente así dio y los ejércitos musulmanes conquistaron las islas del Mediterráneo, atacaron Constantinopla por mar y conquistaron la Península Ibérica igualmente por medio de actividades navales

  • English

    In Muslim tradition the best of all men is the one who fights fi sabil Allah (in the way of Allah). If he dies in the war, he acquires the condition of shahid (pl. shuhada’, martyr) and he gains automatically Paradise, where seventy two virgins are waiting for him. There are, however, other conditions to obtain martyrdom in Islam. This paper deals with these other conditions. Among them, for example, if a soldier is seriously injured in a battle in the way of Allah. If he loses an arm, a hand, or a leg he becomes a martyr. Another example that we can mention is if the soldier gets an injury in one of his eyes. If he loses the vision in that eye he becomes a shahid. These are examples which are analysed in this paper, for which we have used the major Arabic sources of the early times of Islam. Prophet Muhammad believed that Muslims would eventually engage in naval campaigns to attack, fi sabil Allah, the enemies in the sea. This indeed happened and Muslim armies conquered the islands in the Mediterranean; they attacked Constantinople with a strong fleet which was not successful. They also conquered the Iberian Peninsula as a result of naval campaigns as well


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