En este documento se realiza un análisis de la política educativa del gobierno de Vicente Fox en México. Se toma como eje de análisis el concepto de Estado nacional de competencia para derivar las implicaciones y retos de las políticas de competencia institucional en educación, orientada a garantizar calidad y equidad frente a las crecientes desigualdades sociales del país. Con base en ello se valoran las tendencias de cambio y las tensiones de la competencia institucional respecto a la estructura corporativa tradicional, que ha sido el centro de las decisiones en materia de recursos, representación, organización, procedimientos, culturas y prácticas institucionales en el sistema educativo mexicano.
This document analyses the current educative policy of the government of Vicente Fox in Mexico. The essence of the analysis has to do with the concept of national state of competence in order to derive the implications and challenges as regards the policies of institutional competence within the education that is oriented towards guaranteeing quality and equity when dealing with the increasing social inequalities of the country. Based on the last mentioned, the tendencies of change are valued as well as the tensions of institutional competence in regards to the traditional corporate structure, which has been the core of the decisions pertaining to resources, representation, organization, procedures, cultures and institutional practices within the Mexican educative system.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados