Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The symblic o the Evil in Ricardo Herrera’s Poetry

Hernán Pablo Fanuele

  • English

    With the complete works of the argentine poet Ricardo Herrera (1949 -), we will assume his expressions, figures and images around the Garden of Gethsemane. His allusions to the agony of thirst and desire call a meeting with the beloved other. Love of yesterday, or in the present, but always longed to the point of pain and sweat of blood.Ricoeur reflects on this triple symbiosis in which figure, experience and expression are combined to understand and create meaning from the cosmic, psychological and poetic functions of symbols. The herb has the gift / to approach the riddle, says Herrera, because “the symbols, Ricoeur adds, only come to language according that elements of the world are made transparent.”We could not approach to expressions Gethsemane, orchard, olive trees, if they had no cosmic force in themselves. The strength of the primary reminiscent of the real world, raises the dreamlike suggestions that flow into the poem. These demonstrative intentions significant how Herrera used the symbol to express their experience and at the same time, how poetic realization of this figure helps us to reinterpret the world.Key words: Poetry, hermeneutics, Paul Ricoeur, Gethsemane´s Symbol.

  • português

    Teniendo en cuenta el poemario completo del poeta argentino Ricardo Herrera (1949- ), asumiremos sus expresiones, figuras e imágenes en torno al Huerto de Gethsemaní. Sus alusiones a la sed y la agonía invocan el deseo de un encuentro con el otro amado. Un amor a veces del ayer, otras del presente, pero siempre anhelado hasta el punto del dolor y sudor de sangre. Ricoeur reflexiona sobre esta triple simbiosis en la cual figura, experiencia y expresión se combinan para comprenderse y generar sentido desde las funciones cósmicas, psíquicas y poéticas del símbolo. También la hierba posee el don / de acercarme al enigma, sostiene Herrera, porque “los símbolos, agrega Ricoeur, sólo acuden al lenguaje en la medida en que los elementos del mundo se hacen transparentes”. No podríamos avocarnos a las expresiones Gethsemaní, huerto, olivos, si éstas no tuvieran fuerza cósmica en sí mismas. La fuerza de la reminiscencia primaria, del mundo concreto, suscita luego las insinuaciones oníricas que brotarán, finalmente, en poema. Estas intenciones significativas manifiestan cómo Herrera utiliza el símbolo para expresar su experiencia y, al mismo tiempo, cómo la realización poética de esta figura nos ayuda a reinterpretar el mundo. Palabras clave: Poesía, hermenéutica, Paul Ricoeur, Símbolo del Gethsemaní.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus