El presente artículo traza una genealogía del trauma e insiste en el componente transformador y autotélico de los afectos como una forma de superación de traumas insidiosos relacionados con la formación de identidades minoritarias. Así, partiendo de marcos teóricos interdisciplinares como son los Estudios de Trauma y la Teoría de los Afectos, se explora el afecto de la vergüenza y se ofrece un paradigma epistemológico de sentir y leer literatura mediante una reparación psíquica y afectiva. Por ello, tras un exhaustivo recorrido teórico, ilustraremos de forma más pragmática cómo se llevan a cabo estas transformaciones en las novelas de Shani Mootoo en Cereus Blooms at Night (1996) y de Emma Donoghue en Room (2010).
Drawing on interdisciplinary theoretical frameworks like trauma studies and affect theory, the present article traces back the genealogy of trauma and highlights the self-rewarding characteristics of the affect system as one possible way to surpass the pernicious effects of insidious traumas often attached to the formation of minority identities. For this purpose, I explore shame as an affect that involves both feelings of worthlessness and a productive enactment of transformation and hope. After a thorough account of such theoretical frames, the article succinctly illustrates how this reparative discourse can indeed forge new sites of identity formation in novels like Cereus Blooms at Night (1996) by Shani Mootoo and Room, by Emma Donoghue (2010), thus challenging mainstream discourses of gender, race and affective normalcy.
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