Durante los años veinte y treinta el grupo Contemporáneos aportó una visión plural y cosmopolita a la cultura mexicana, a contracorriente con los dogmas nacionalistas que habían contagiado los sectores sociales, culturales y políticos de su país después de la Revolución. A partir del concepto de la tradición de la ruptura de Octavio Paz, este ensayo pretende analizar comparativamente cómo dos novelas de finales de siglo, A pesar del oscuro silencio (1992) de Jorge Volpi, y En la alcoba de un mundo (1992) de Pedro Ángel Palou, dialogan intertextualmente, entre la ficción, la biografía y el ensayo, con dos obras de autores de Contemporáneos: el poema metafísico “Canto a un dios mineral”, de Jorge Cuesta, y el poemario Nostalgia de la muerte, de Xavier Vilaurrutia.
The Contemporáneos group played a key role in post-revolutionary Mexico. They offered a cosmopolitan and international perspective on culture and literature in spite of the nationalistic tone that permeated all levels of Mexican life during the twenties and the thirties. Seven decades later, in 1992, Jorge Volpi and Pedro Ángel Palou wrote two novels that played tribute to poets in Contemporáneos: Volpi´s In Spite of the Dark Silence, a tribute to Jorge Cuesta, and Palou´s In the Bedroom of the World, that paid homage to Xavier Villaurrutia. Departing from Octavio Paz´s concept tradition of rupture, this essay aims to study the inter-textual relationships between In Spite of the Dark Silence and Cuesta´s poem “Song to a Mineral God” on the one hand, and, on the other, the links between In the Bedroom of the World and Xavier Villaurrutia´s Nostalgia of the Dead.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados