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Resumen de El bachillerato español: problemática en clave europea

Javier Manuel Valle López, Amparo de la Loma

  • español

    Our current Baccalaureate model seems to have turned obsolete. From our point of view, it requires an overall revision, at least as far as its structure is concerned. The Spanish educational system appeared to be suffering serious dysfunctions due to the inadequate lenght of this stage —two years— and also to the subsequent and unfortunate model design to University entrance, whose origin dates from 1974. This is even previous to our current Constitution and, of course, to the Organic Law 8/1985, of 3 July, regulating the Right to Education (LODE), the Organic Law 1/1990, of 3 October, General Organisation of the Education System (LOGSE) or the Organic Law 2 /2006, of 3 May, on Education (LOE), which have been legislating the Spanish education for the last 30 years. These two dysfunctional factors of our system, among others, reduce the possibilities of success within the competitive framework that surrounds the Europe of the 21st century.

    This article aims at providing an overview of the current educational policies in other countries of the European Union, which will allow us to analyze the Spanish model in a wider context from which we can suggest possible improvements.

  • español

    Nuestro modelo actual de bachillerato parece haberse quedado obsoleto. Desde nuestro punto de vista requiere una revisión profunda, al menos, en lo que a su estructura se refiere. El sistema educativo español parece estar sufriendo disfuncionalidades graves ocasionadas por la duración insuficiente de esta etapa educativa —de dos años— y por el desafortunado diseño del posterior modelo de acceso a la universidad —cuyo origen se remonta a 1974—, previo incluso a nuestra actual Constitución y, por supuesto, a la Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación (LODE), la Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (LOGSE) o a la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOE), que han ido trazando la educación española de los últimos 30 años. Estos dos elementos disfuncionales de nuestro sistema, entre otros, reducen sus posibilidades de éxito dentro del marco competitivo que envuelve a la Europa del siglo XXI.Con el presente artículo se pretende proporcionar una panorámica general de las políticas educativas que se están llevando a cabo a este respecto en los países de nuestro contexto más cercano —la Unión Europea—, que nos permita interpretar el actual modelo español en un contexto más amplio desde el que formular posibles propuestas de mejora.


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