Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Les riques vestidures de la reina Elionor de Sicília (1325-1375)

  • Autores: Montserrat Aymerich Bassols
  • Localización: SVMMA. Revista de cultures medievals, ISSN-e 2014-7023, Nº. 5, 2015, págs. 24-50
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • The Rich Robes of Queen Eleanor of Sicily (1325-1375)
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Més enllà de la funcionalitat pròpia de la indumentària aquesta expressava un llenguatge codificat que era compartit pels homes i dones de Catalunya i que, en general, es feia extensible a la majoria de  territoris europeus del segle XIV. Les vestidures permetien fer visible l’ordre natural que regulava la societat medieval identificant les persones per gènere, edat, jerarquia social o posició de marginalitat que, per raons etnic-religioses, ocupaven respecte a la majoria de la població. Un dels pilars simbòlics en que es sustentava la representació del poder estava constituït per la presència de la riquesa a les vestidures.  Riques vestidures per embolcallar el cos i també riques vestidures per cobrir l’arquitectura i el mobiliari. D’entre les esplèndides peces de vestir que configuraven el guarda roba de la reina Elionor de Sicília el present treball es centra fonamentalment en la identificació tipològica i l’estudi de quatre  vestits exteriors: “la cota”, “la cota ardia”, “el curtapeu” i “l’aljuba”. D’alguns d’aquests vestits  amb que s’abillà la reina el dibuix ha intentat una reconstrucció aproximativa de la seva tipologia així com  dels magnífics dissenys brodats o teixits que els ornaven. Una ràpida ullada a la recambra del vestuari reial ens ha permès descobrir la febril activitat de sastres i brodadors ocupats en confeccionar, adobar i reutilitzar  les riques vestidures de la reina Elionor de Sicília.

    • English

      In fourteenth-century Catalonia, as well as in most European territories, clothing expressed a sort of coded language that went beyond its mere functionality and was shared by both men and women. Clothes gave visibility to the natural order that governed medieval society. They differentiated people by gender, age, and social standing, including the eventual marginal position some groups occupied due to ethnic and religious reasons. Rich garments, either wrapping the body or covering buildings and furniture, were one of the pillars that sustained the symbolic representation of power. Among the splendid pieces of clothing that formed the wardrobe of Queen Eleanor of Sicily, this paper focuses primarily on the typological identification and analysis of four outdoor attires: the cotte, the cottehardie, the courtepy, and the aljuba. The drawings included in this paper are an approximate reconstruction of the typology and the magnificent embroideries and fabrics of some of the queen’s dresses. A quick look at the boudoir of the royal wardrobe has allowed us to discover the feverish activity of tailors and embroiderers engaged in making, repairing, and reusing the rich robes of Queen Eleanor of Sicily.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno