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Resumen de Cómo usan los pacientes Internet para la prevención cardiovascular

Walter Masson, Martín Lobo, Graciela Molinero, Gustavo Calderón, Daniel Dell Oglio, Teo Epstein, Cecilia Zeballos, Augusto Lavalle Cobo, Melina Huerín

  • español

    Introducción: El uso de Internet y las redes sociales por parte de los pacientes buscando información relacionada con la salud está creciendo. Desconocemos la utilización de estas herramientas en el contexto de la prevención cardiovascular en Argentina. Métodos: Se encuestaron pacientes atendidos en consultorios de prevención cardiovascular, recolectando datos sobre el uso de Internet y las redes sociales, determinando las características de los sujetos que más frecuentemente las utilizan, analizando la confiabilidad y utilidad que les ofrece la red como fuente de información y determinando el potencial impacto conductual. Resultados: Se incluyeron 1135 pacientes (edad 49±17 años). El 68%, 65% y 52% utilizaba Internet, correo electrónico o las redes sociales respectivamente. El 58,2% buscó información relacionada con la salud. Los temas sobre prevención cardiovascular más frecuentemente buscados fueron: alimentación (48%), actividad física (35%), medicación (32%), hipertensión (26%) y obesidad (25%). El 54,6% consideró dicha información como confiable o muy confiable. Se observó interés en utilizar dichas herramientas para contactarse con el médico u otros pacientes. El 57,8% consideró que la red podría influir en sus conductas. Tener < 50 años, atenderse en centros privados o tener más educación se asoció independientemente con una mayor probabilidad de buscar información sobre la salud. Conclusión: En esta población, el uso de Internet buscando información sobre la salud fue considerable. Los sujetos más jóvenes, más educados o atendidos en centros privados, mostraron mayor probabilidad de buscar contenidos sobre la salud. El interés mostrado por estas herramientas permitiría utilizarlas en la atención de nuestros pacientes

  • English

    Background: The use of the Internet and social networks by patients seeking health-related information has grown in recent years. The application of these tools in the context of cardiovascular prevention in Argentina is unknown. Objectives: The aim of this study was to analyze the use of the Internet and social networks in patients evaluated in the context of cardiovascular prevention, determine the characteristics of subjects using them, analyze the reliability and usefulness perceived by patients and describe the potential behavioral impact. Methods: Patients over 18 years of age, consecutively attending 10 cardiology centers focusing on cardiovascular prevention of the City of Buenos Aires and suburban areas, were surveyed. In 97% of cases the surveys were completed by the patients. Participants’ demographic and clinical data were collected, excluding subjects with inability to read and interpret a questionnaire. Results: A total of 1,135 patients (age 49±17 years) were included in the study. Among them 68%, 65% and 52% used the Internet, email or social networks, respectively, and 58.2% searched health-related information. The most searched-for topics were food (48%), physical activity (35%), medication (32%), hypertension (26%) and obesity (25%). Information was considered reliable or very reliable in 54.6% of cases, and interest was perceived in using these tools to contact the physician or other patients. In 57.8% of cases, patients felt that the network could influence their behavior. Characteristics such as less than 50 years of age, attending private healthcare centers or higher education were independently associated with a greater possibility of seeking health information. Conclusions: In this population, the Internet was significantly used to explore about health information. Younger subjects, with higher education and those attending private healthcare centers were more likely to seek health-related information. The interest generated by these tools could be used for patient care.


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