Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de The Body as Revolutionary Text: The Dance as Protest Literature in Latin America

Lois Jaeck Marie

  • español

    Se analiza el poder del baile como un medio de comunicación que puede derribar muros y fronteras, unir grupos diversos de la humanidad y promover cambios sociales. El estudio se hace para Latinoamérica en donde es muy notorio que algunas de las luchas étnicas y de clases sociales han utilizado conscientemente el poder comunicativo del baile para realizar sus propósitos.

  • English

    Paul Valéry, Antonin Artaud, Isadora Duncan, James Collingwood and Frank Kermode all proposed that dance movements may function as a universal human language transcending the limitations of the written or spoken word. If dance really does express and speak to the universal soul inherent in humanity, it follows that dance is a powerful communicating medium that can break down barriers, unite diverse groups and promote social change. This paper argues that some class and racial struggles in Latin America have consciously utilized the communicative power of dance to further their goals: the rhumba in Cuba, the merengue in the Dominican Repulbic, the samba in Brazil, the tango in Argentina, and Aztec dance in contemporary Mexico and the Southern United States. Key words:


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus