Este artículo fue concebido para analizar la función de la Escuela de Salud Pública de México (ESPM) desde el año 2000 hasta el presente. Uno de sus puntos centrales es el análisis del proceso de reorientación de la labor educativa de la escuela con la finalidad de responder a los retos en materia de salud y educación surgidos a finales del siglo XX. Para exponer cómo ha evolucionado dicho proceso, retomamos tres ejes rectores que caracterizan la labor de la escuela en la actualidad: el cambio de modelo pedagógico, la incorporación de las tecnologías de la información y las comunicaciones, y la profesionalización de la docencia. Con la exposición de este tema, y a través del contraste entre el pasado y el presente, buscamos completar la historia de trabajo ininterrumpido de la Escuela durante sus 92 años de existencia, que ha trascendido los confines del país.
This article was conceived to analyze the work of the School of Public Health of Mexico (ESPM for is acronym in Spanish) from the year 2000 to the present day. One of the highlights that we will examine is the reorientation of the educational work of the school in order to meet the challenges in health and education that emerged during the end of the twentieth century. In order to explain the evolution of this process, we will describe the three main guiding principles that characterize the present work of the school: the pedagogical model´s change, the incorporation of the information and communication technologies, and the professionalization in teaching. The purpose of this work is to define those guiding principles, and to expose, through the contrast between past and present, the complete history of uninterrupted work of the School of Public Health of Mexico during its ninety-two years of existence, that has gone beyond the boundaries of the country.
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