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Resumen de Muting gender in the borderlands: still a bio-geopolitical open wound

Gloria Alicia Caballero Roca

  • español

    Este ensayo es el resultado del estudio del silenciamientode la voz de la mujer, como parte de la tradición de un discursorepresentativo de la identidad mejicana, que tiene su raíz en la necesidad de reconocer su historia y un pasado de dolor, que esperan ser reparados y analizados. En este sentido, la feminización de un pueblo derrotado justificado por Doña Marina como la lengua de la conquista, deja una impronta psicológica bajo la cual el mejicano se siente perdido y abandonado por la Madre que ha dado a luz al primer mestizo mejicano. En esta intersección de la pérdida de una nación, el abandono de la madre y el odio hacia sí mismo, “the loss of a sense of dignity and respect in the macho breeds a false machismo which leads him to put down women and even to brutalize them. Coexisting with his sexist behaviour is a love for the mother which takes precedence over that of all others” (Anzandúa 1987c, 83). La reconciliación con esta vergonzosa ancestralidad llega de la mano de la figuración sincrética de la Virgen de Guadalupe: diosa mestiza cristiana legada al pueblo mejicano. En este trabajo, enlazaré la relación existente entre la identidad nacional mejicana y su representación iconográfica entre mujer/nación. De igual manera, trazaré un puente entre la historia no reconocida del pasado mejicano y el efecto psicológico de la conquista española y con asuntos relacionados con la frontera entre Méjico y los Estados Unidos de América, lo cual incide en una doble conquista y sus consecuentes negociaciones en la construcción de la subjetividad mejicana

  • English

    In this essay I will explore how silencing of women’s voice has a tradition conforming a discourse of the Mexican identity, that comes from their unacknowledged history, their not coming to terms with a hurting past that needs to be addressed and foreclosed. In this instance, the feminization of a defeated people justified by Doña Marina as the tongue of the conquest, leaves a psychological imprint in which the Mexican feels at a loss and abandoned by the Mother who has born the first mestizo Mexican son. At this intersection of loss of a nation, abandonment by the mother and self hate, “the loss of a sense of dignity and respect in the macho breeds a false machismo which leads him to put down women and even to brutalize them. Coexisting with his sexist behaviour is a love for the mother which takes precedence over that of all others” (Anzandúa 1987c, 83). Reconciliation with that shameful ancestrality comes with the syncretic figuration of the Virgin of Guadalupe, a mestiza Christian given goddess. Linking this national identity and iconographic representation of women/nation, I will also make a bridge between this unacknowledged history and the psychological effect of the Spanish conquest and issues dealing with the borderline between Mexico and the USA, which makes for a double conquest and the subsequent negotiations of subjectivities


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