Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Joves, mitjans de comunicació i consum cultural

Lluís Gendrau i Julià

  • català

    Sembla que, d'entrada, el català no mola (si més no, segons les definicions del DIEC, que no incorporen molar en el sentit de ‘resultar agradable'), com tampoc ho fan la música i la cultura en català: segons les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura de 2007, només un 7,8 % de la població de Catalunya escolta música en català i un 30 % llegeix revistes en aquesta llengua.

    Cal dir, però, que els hàbits culturals han canviat: l'accés a Internet, que ha obert les portes al consum cultural d'arreu, ha afavorit el consum cultural especialitzat; així, per exemple, les publicacions especialitzades han guanyat adeptes, mentre que els mitjans generalistes han perdut públic.

    En aquest sentit, les revistes musicals com Enderrock, nascuda fa vint anys, s'han hagut de transformar radicalment: s'han posat en marxa nous canals de difusió (web, xarxes socials, espais televisius, aplicacions per a iPod i iPad...) i s'han dut a terme moltes accions sobre el terreny (concursos, maquetes, cicles de concerts, etc.).

    L'article detalla com la revista s'ha adaptat a l'escena musical actual i com s'ha convertit en un motor de dinamització de la música en català. A més, ha aconseguit crear un model lingüís- tic adequat al panorama musical català d'avui dia, amb una llengua «sense cursives i alhora sense barbarismes».

  • English

    It would appear at first sight that Catalan is not “cool” and that neither is music or culture in Catalan: according to the data of the Communication and Culture Barometer for 2007, just 7,8 % of the people of Catalonia listen to music in Catalan and only 30 % read magazines in this language.

    It should be noted, however, that cultural habits have changed: access to the Internet, which has opened the doors to the consumption of culture from everywhere, has favoured specialised cultural consumption: for example, the readership of specialist publications has increased while that of the generalist media has declined.

    In this respect, music magazines such as Enderrock (which made its appearance 20 years ago) have had to undergo a radical transformation, starting up new channels of circulation (website, online social networks, TV programmes, iPod and iPad applications, etc.) while carrying out a number of diverse actions (contests, demos, concert cycles...).

    This paper describes how magazines have adapted themselves to the current music scene, becoming a motor of Catalan music promotion. Likewise, magazines have successfully created a linguistic model that is well-suited to today’s Catalan music panorama, using a language “without italics or barbarisms”.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus