Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Development of a support needs assessment scale for children and adolescents with intellectual disabilities

  • Autores: Verónica Marina Guillén-Martín, Miguel Ángel Verdugo Alonso, Benito Arias Martínez, Eva Vicente Sánchez
  • Localización: Anales de psicología, ISSN-e 1695-2294, ISSN 0212-9728, Vol. 31, Nº. 1, 2015, págs. 137-144
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      This paper focuses on the development of a scale for assessing support needs of children and adolescents with intellectual disabilities. This tool adheres to the most recent conception of intellectual disabilities and has been translated into Spanish following the international proposal initi-ated by the American Association of Intellectual and Developmental Disa-bilities (AAIDD). The main focus of this research is to analyze the psy-chometric characteristics of this scale within the Spanish context. So far, this tool has been administered to a pilot sample of 143 people (both chil-dren and adolescents) with intellectual disabilities and has been analyzed according to the framework of Item Response Theory (IRT), specifically taking into account the assumptions of the Rating Scale Model (RSM). The results show preliminary evidence of the reliability and validity of the scale, as well as the adequate adjustment of the data to the proposed model.

    • English

      El artículo presentado está orientado al desarrollo de una escala de evaluación de necesidades apoyos para niños y adolescentes (5-16 años) con discapacidad intelectual. Esta herramienta es coherente con la concep-ción más reciente de discapacidad intelectual y se desarrolla en castellano a partir de una propuesta internacional iniciada desde la Asociación Ameri-cana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (AAIDD). El foco principal de este estudio es analizar las características psicométricas de la escala en el contexto español. El instrumento ha sido aplicado a una mues-tra piloto de 143 niños y adolescentes con discapacidad intelectual y anali-zado bajo los supuestos de la Teoría de Respuesta a los Ítems (TRI); con-cretamente, se han asumido los supuestos del Modelo de Escalas de Clasi-ficación. Los resultados alcanzados muestran evidencias iniciales de la fiabi-lidad y validez de la escala, así como el adecuado ajuste de los datos al mo-delo propuesto


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno