Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Mans mnemòniques en l�Ars demonstrativa de Ramon Llull

Anna Serra Zamora

  • català

    Aquest article recupera el concepte d�art de la memòria aplicat a les obres de Ramon Llull a partir de la presentació i el comentari de figures de mans amb finalitats mnemotècniques, especulatives i predicadores, que es troben en els manuscrits lul·lians de l�Ars demonstrativa �escrita el 1283� datats del segle xiii i el xvi. En els manuscrits de Venècia (Bibl. Marciana, Lat. VI. 200), de Bèrgam (MA 365) i de San Candido (B. della Collegiata, VIII C.8), la mà està vinculada a la figura S de l�Ars demonstrativa. En el ms &.IV.6 de l�Escorial, en canvi, la mà representa la figura A. El precedent més rellevant d�aquesta iconografia manual és la mà guidoniana, en l�àmbit musical, juntament amb figures de mans emprades per al càlcul del calendari o per a la meditació.

  • English

    This paper reviews the concept of the art of memory applied to the works of Ramon Llull through the introduction and commentary of the figures of hands with mnemonic, speculative, preaching goals. It is focused on the manuscripts of Ars demonstrativa �written in 1283� dated between xiii and xvi century. In the manuscripts of Venice (Bibl. Marciana, Lat. VI. 200), Bergamo (MA 365) and San Candido (B.

    della Collegiata, VIII C.8), the hand is linked to figure S of Ars demonstrativa. In ms &.IV.6 of El Escorial, the hand represents figure A. The most relevant precedent of this hand-shaped iconography is the Guidonian hand, in the field of music, but also figures of hands used for calendar calculation or meditation.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus