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Retos estratégicos de la industria hotelera española del siglo XXI: horizonte 2020 en países emergentes

  • Autores: Germán Gémar Castillo, José Antonio Jiménez Quintero
  • Localización: Tourism & Management Studies, ISSN-e 2182-8466, ISSN 2182-8458, Vol. 9, Nº. 2, 2013 (Ejemplar dedicado a: Tourism & Management Studies (PORTUGUESE/SPANISH)), págs. 13-20
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Strategic challenges of the Spanish hotel industry for the 21st century: year 2020 in emerging countries
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      This paper analyses the evolution of the Spanish hotel industry at theinternational level, aiming at the identification of its challenges for theyear 2020. Strategic management lies at the core of our analysis, andmore specifically “Strategic Logic”, a tool that allows a prospectiveanalysis in terms of investment returns. We specify different strategicgroups within the hotel industry, and its global positioning. Inaddition, we pay special attention to emerging countries, taking intoaccount variables such that quality and product and servicesinnovation. We advocate the use of cluster analysis to better define thefuture strategic behaviour of hotel firms. This cluster analysis is basedon technologies defining the strategic resources of firms. We find thatthe survival success of hotel firms is directly related to their presencein emerging countries as well as their integration in groups andalliances. Both aspects yield satisfactory return rates using strategiclogic criteria.

    • português

      Plasmamos en este trabajo un estudio sobre la evolución de laindustria hotelera española a nivel internacional, en aras a identificarlos retos de actuación en el horizonte 2020. Nos basamos para ello enel uso de la “Lógica Estratégica” que permite un análisis deprospectiva en términos de rentabilidad de inversiones.Especificamos, dentro de la industria hotelera en países emergentes,los diferentes grupos estratégicos y su posicionamiento en un entornoglobal. Para ello valoramos variables intrínsecas diferenciadoras, lainnovación en productos y servicios, y considerando la calidad comosinónima de excelencia empresarial. Un análisis clúster permitedefinir los comportamientos futuros de las empresas hoteleras, dentrode la industria, sobre la base de unas tecnologías que configuran losrecursos estratégicos de estas empresas. Los resultados de esteestudio permiten aseverar que la supervivencia empresarial de laindustria hotelera pasa, no solo por la formación de grupos y alianzas,sino además por el posicionamiento en entornos emergentes.


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