Este trabajo aborda, desde una perspectiva multidisciplinar, la temática del gusto por lo medieval en la masonería especulativa desde sus orígenes como grupo identitario con carácter supranacional, especialmente en Inglaterra y Escocia. La francmasonería, una de las primeras redes sociales contemporáneas surgida en los ambientes preilustrados ingleses (1717), dibuja un mapa global de corporativismo al más alto nivel ¿ya sea filantrópico, pedagógico, ético, moral e incluso político¿ desde los principios y valores estéticos asociados a las artes, principalmente a la arquitectura.
This essay reflects, from a multidisciplinary and holistic perspective, how the medievalism interacts with the aesthetics of Freemasonry from its origins to 20th century, as a group with a supranational identity, principally in Great Britain �England and Scotland�. Freemasonry, considered as one of the first �social network�, emerged in contemporary society of the pre-Enlightenment in England (1717), draw a global map of corporatism �whether philanthropic, educational, ethical, moral and even political senses could met there� with the principles and aesthetic values associated with arts and architecture. This aspects generates in Freemasonry, a national identity, a strong debate and revaluation of the Medieval culture in Europe, where freemasons as Walter Scott claimed the Gothic as the unique style.
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