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Notas sobre un plan de estudios de economía del mundo real

  • Autores: Paul Ormerod
  • Localización: Revista de economía institucional, ISSN 0124-5996, ISSN-e 2346-2450, Vol. 15, Nº. 29, 2013, págs. 13-20
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Notes on a real world economics curriculum
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Propongo una reforma radical y ramificada del plan de estudios. Aún se debería enseñar el modelo básico de comportamiento del agente de la economía tradicional, pues no es totalmente irrelevante para el mundo real. Pero solo debería ser una de las numerosas formas de comportamiento de los agentes y no la única. La teoría del comercio internacional, en su versión Sraffa-Ricardo, tiene muchos aspectos recomendables. La literatura sobre econometría de corte trasversal inspirada por Heckman es también muy importante. Es inevitable incluir muchas cosas del plan de estudios estándar. Pero las reformas que propondría son, en resumen: enseñar macro desde la perspectiva de algunos episodios importantes de la historia económica, enseñar a usar el software moderno de simulación para explorar el comportamiento fuera del equilibrio; enseñar modelos alternativos de toma de decisiones de los agentes; enseñar teoría de redes, y a usarla para relajar el supuesto de que los agentes actúan independientemente con gustos y preferencias fijos.

    • English

      I propose a well founded and radical reform of the curriculum.

      However, it is not meant to be a detailed manifesto. For example, the core model of agent behaviour in mainstream economics should still be taught. It is not completely irrelevant to the real world. Nevertheless, it should be just one of a number of ways in which agents behave rather than the way. International trade theory, for example, particularly in its latest Sraffa-Ricardo guise, has much to be recommended.

      The literature on cross-sectional econometrics inspired by Heckman is important. In ways which become readily apparent when confronted with a great deal of the statistical analysis of such data carried out in the other social sciences. Inevitably, quite a lot of things from the standard curriculum would have to give. However, the main reforms which I would make are, in summary: teaching macro through the perspective of important episodes in economic history, teaching the use of modern simulation software which enables behaviour out of balance to be explored; teaching alternative models of agent decision making, which again can be examined using simulation; teaching network theory, and using this to challenge the assumptions that agents operate independently with fixed tastes and preferences.


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