Se analizan los ecos de carácter celestinesco en el Primaleón (1512), libro de caballerías del siglo xvi, bajo la perspectiva del estudio de los motivos folclóricos. Se determina cómo esos elementos derivados de La Celestina fueron utilizados por el autor: cómo los recreó y reinterpretó. Atiende especialmente al episodio de Flérida y don Duardos y al de Finea y Tarnaes, donde los motivos considerados son la copa mágica, la guirnalda mágica, el halcón extraviado, el huerto de amor y el manto.
This article analyses those called echoes from Celestina tradition in Primaleón (1512), a romance of chivalry. It studies the subject attending folk and chivalric motives, and also how they derived from Celestina. It also reviews how Primaleón’s autor used them in a process of recreation, and reinterpretation. Serves especially two meaningful episodes: that one of Flérida and Don Duardos, and that one of Tarnaes and Finea. The motives analised are: a magic cup, a magic wreath, a lost hawk, a garden of love, and a mantle as shroud.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados