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Resumen de Ètica i cultura: embolics i perills dels conceptes cultura i relativisme cultural en l’àmbit de l’acció social, psicoeducativa i sociosanitària

Joan Canimas Brugué

  • español

    Saber a qué tipo de problemas nos enfrentamos es importante porque permite, entre otras cosas, acudir a las ciencias que nos pueden ayudar a encontrar respuestas. En este sentido, me parece que de la diversidad de creencias y valores se ha ocupado demasiado la antropología y demasiado poco la filosofía moral. O, para ser más precisos, que el desinterés de la filosofía por el ámbito de la acción social, psico-educativa y socio-sanitaria ha hecho que la diversidad de creencias y valores fuera interpretada, principalmente, desde una visión antropológica, lo cual se ha manifestado en dos cuestiones: que esta diversidad se ha concebido principalmente desde una óptica cultural y no ética, y en la confusión que suele generar el concepto relativismo cultural. En el primer capítulo de estas páginas se abordan los malentendidos y peligros del concepto cultura (y de aquellos que de él se derivan, por ejemplo multiculturalidad e interculturalidad) en los análisis de los conflictos morales, y se proponen conceptos, y por lo tanto procedimientos, alternativos. En el segundo capítulo, se abordan los malentendidos y peligros del concepto relativismo cultural, se propone una clasificación de los cuatro grandes posicionamientos posibles ante la diversidad moral y ética, y se defienden las posibilidades del perspectivismo ético.

  • català

    Saber a quin tipus de problemes ens enfrontem és important perquè permet, entre altres coses, recórrer a les ciències que ens poden ajudar a trobar-hi respostes. En aquest sentit, em sembla que de la diversitat de creences i valors se n’ha ocupat massa l’antropologia i massa poc la filosofia moral. O, per ser més precisos, que el desinterès de la filosofia per l’àmbit de l’acció social, psicoeducativa i sociosanitària ha fet que la diversitat de creences i valors fos interpretada, principalment, des d’una visió antropològica, la qual cosa s’ha notat en dues qüestions: que aquesta diversitat s’hagi concebut principalment des d’una òptica cultural i no ètica, i en la confusió que sol generar el concepte relativisme cultural. En el primer capítol d’aquestes planes s’aborden els malentesos i perills del concepte cultura (i d’aquells que se’n deriven, per exemple multiculturalitat i interculturalitat) en les anàlisis dels conflictes morals, i es proposen conceptes, i per tant procediments, alternatius. En el segon capítol, s’aborden els malentesos i perills del concepte relativisme cultural, es proposa una classificació dels quatre grans posicionaments possibles davant la diversitat moral i ètica, i es defensen les possibilitats del perspectivisme ètic.

  • English

    Knowing what type of problems we face is important because, among other things, it leads us to the fields of science that can help find answers. Anthropology seems to have been over concerned, and moral philosophy not concerned enough, with the diversity of beliefs and values. More precisely, philosophy’s lack of interest in social, psycho-educational and social health action means that these different beliefs and values have been interpreted from a mainly anthropological perspective. This is apparent in two issues: the conceiving this diversity through a cultural, not ethical, viewpoint, and the confusion typically generated by the concept of cultural relativism. The first section of this article deals with the misunderstanding and danger of the concept of culture (and concepts derived from it, for example, multiculturalism and interculturalism) in the analysis of moral conflicts, proposing alternative concepts and, therefore, procedures. The second section deals with the misunderstanding and danger of the concept of cultural relativism, proposes a classification of the four most important attitudes towards moral and ethical diversity, and defends the possibilities of ethical perspectivism.


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