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The incorporation of girls in the educational system in Hellenistic and Roman Greece

  • Autores: Konstantinos Mantas
  • Localización: Polis: revista de ideas y formas políticas de la Antigüedad, ISSN 1130-0728, Nº 24, 2012, págs. 77-89
  • Idioma: inglés
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  • Resumen
    • español

      Las Fuentes antiguas resultan en general bastante parcas respecto a la mujer y, especialmente, respecto a la educación de la mujer. Se sospecha que sí hubo una suerte de educación liberal para la mujer aristocrática en la época arcaica griega: los fragmentos de Safo serían un testimonio de ello, y también tenemos algunas fuentes ambiguas en referencia a la educación de la mujer espartana, topoi ambos muy conocidos en la historiografía de la educación de la mujer en la antigüedad.

      Sin embargo, el mundo griego cambió radicalmente en el periodo helenístico y más en el romano, en la era imperial. Hubo una suerte de �globalización� política y económica que afectó de diversas maneras la posición de la mujer en el ámbito griego. Existen evidencias epigráficas y literarias de que las hijas de la élite fueron incorporadas un sistema educacional similar al de los chicos a partir de los 12 años.

      El pronto matrimonio cortaba las ambiciones femeninas por una educación más alta, con notables excepciones en ciertos grupos, como familias de médicos o ciertas viudas relativamente jóvenes y también hay evidencias de vocaciones por la cultura entre mujeres de origen bajo y hasta servil. Finalmente, el cristianismo alteró profundamente las pautas educacionales de la mujer de clase alta. Por ejemplo, dejaron de enseñarles la obra de los grandes autores paganos, uno de los pilares de la educación altoimperial; aducían presunta inmoralidad. Mujeres como Santa Macrina, hermana de San Basilio, pudieron haber sido mujeres versadas en literatura bíblica, pero no en la obra de clásicos paganos.

    • English

      The ancient sources are silent on women in general and on women's education in particular. It is well known that there was perhaps a kind of liberal education for the daughters of the aristocratic class in some archaic city-states: the fragments of Sappho's poetry are testimony to such a hypothesis. Also, we have some ambiguous sources referring to the education of the Spartan women. All these are well Known topoi in the historiography of women's education in antiquity.

      Nevertheless, the Greek world changed drastically in the Hellenistic era and even more in the Roman imperial era. The city-states were transformed politically, socially and economically, due to the "globalization" of the Roman empire. All these political and economic changes affected the position of women in the emerging Graeco-Roman world. Epigraphical and literary sources give ample evidence that the girls of the elite were incorporated to a system of education similar to that of boys up to the age of twelve. Early marriage cut short any female ambition of higher education. There were some exceptions, especially among the circles of medical doctors who seemed to allow, occasionally, their wife or daughter to be educated on medicine through them. Also, there were midwives, now of a more sophisticated Kind, than in classical antiquity. It seems that some Kind of vocational education existed for girls of servile or lower social status. Finally, the emergence of Christianity altered drastically the syllabus of female education: well born ladies were not taught anymore the works of the great authors of antiquity duet to their supposed immorality. St Macrina, sister of St Basil could have been a well-versed in the biblical literature but not to the work of �pagan� authors.


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