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Resumen de Contributions of Socially Distributed Cognition to Social Epistemology: the Case of Testimony

Anna Estany Profitós, David Casacuberta Sevilla

  • español

    El objetivo de este artículo es analizar y revisar las normas que filosóficamente asociamos al proceso de testimonio, inquiriendo hasta qué puntoson consistentes con los conocimientos empíricos de las ciencias cognitivas.Tradicionalmente, el problema del testimonio surgía cuando, desde una epistemología de corte individualista, se suponía, siguiendo el dictum ya marcado en la Modernidad tanto por racionalistas como por empiristas, de que el conocimiento debía ser testado personalmente. Sin embargo, disciplinas y enfoques recientes, como la Cognición Socialmente Distribuida y la Epistemología Social ofrecen otra vía al considerar al grupo la unidad cognitiva realmente significativa e intentar solucionar el problema del testimonio desde esa perspectiva. Nuestro objetivo es analizar los motivos por los que la CSD es un buen modelo para explicar algunas de las paradojas y problemas epistemológicos cuando tenemos en cuenta el papel del testimonio en el desarrollo de la ciencia.

  • English

    The goal of this paper is to review and analyze norms philosophically associated with the process of testimony and to investigate to what extent they are consistent with empirical knowledge supplied by cognitive science. Traditionally, the problem of testimony used to arise when it was supposed, from the viewpoint of an individualistic epistemology, that followed the dictum stated by rationalists and empiricists in Modernity, that knowledge had to be tested personally.

    However, recent disciplines and approaches, like Socially Distributed Cognition and Social Epistemology, provide alternative ways of thinking. This is the case when we consider the group as the truly significant cognitive unit and from such perspective we try to solve the problem of testimony. Therefore, our aim is to examine the reasons why SDC offers a good model for explaining some of the paradoxes and epistemological problems that arise when we consider the issue of testimony in the development of science.


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