The global spread of the Internet has transformed collective communication and the ability of people to exercise simultaneously functions of both audiences and broadcasters as micromedia. Social media is presented as a complement and alternative to mass media. If the mass media is a professional communicator, social media is presented as a collective communicator. Individuals can answer back in the new communication ecosystem by participating actively in communication. A new heuristic model is presented to describe graphically the structure and relationships of interpersonal collective communication in the begining of the 21st century.
Con la difusión a escala global de Internet se ha transformado la comunicación colectiva y la posibilidad de que las personas ejerzan funciones de audiencias y emisores de manera simultánea como micromedios. Los medios sociales de Internet o social media se presentan tanto como un complemento como una alternativa a los mass media. Si los mass media son un comunicador profesional, los social media se presentan como un comunicador colectivo. Las personas pueden responder en el nuevo ecosistema de comunicación participando activamente en la comunicación. Se presenta un nuevo modelo heurístico a partir de investigaciones empíricas para la descripción de forma gráfica de la estructura y relaciones de la comunicación interpersonal colectiva en tiempos de Internet.
© 2001-2025 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados