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Resumen de Repositioning of Barcelona's Image in the Light of a Redefinition of the Urban Tourism Planning Model

Josep Francesc Valls Giménez, Silvia Banchini, Luís Falcón Martínez de Marañón, Gerard Valls Tuñon

  • español

    El modelo de desarrollo urbanístico-turístico de Barcelona en los últimos quince años ha obtenido un éxito extraordinario en cuanto a número de visitantes, pernoctaciones, llegadas de pasajeros de cruceros, incremento de camas hoteleras y visitas a monumentos de pago. De este modo, la ciudad se ha convertido en una de las ciudades más visitadas de Europa y de mayor crecimiento del número de turistas. Pero, este crecimiento cuantitativo ha generado masificación turística, concentración en determinados barrios, enfrentamiento por el uso del espacio urbano entre turistas y residentes, además de generar algunas deficiencias infraestructurales como la conectividad y la intermodalidad. Estos problemas amenazan la posición competitiva de Barcelona.

    Este artículo revisa la competitividad entre las ciudades, comparando Barcelona con otras diez ciudades europeas. A partir de un análisis cualitativo a los players internos y externos y de un Estudio Delphi con players externos, se exploran las correcciones que hay que introducir en el modelo y los vectores del reposicionamiento. Esta nueva posición refuerza la competitividad en base a tres objetivos: la sostenibilidad del modelo, la gestión integral de la metrópolis turística y su gobernanza, y la orientación al cliente.

  • English

    Barcelona’s city tourism model over the last fifteen years has chalked up many successes in terms of soaring tourist numbers, overnight stays, cruise liner passengers, hotel beds and visits to priced sights. Growth in city breaks has soared to the point where Barcelona has become one of Europe’s most visited cities. But this growth has come at a heavy price: mass tourism, concentration in certain neighbourhoods, competition for space between tourists and residents, lack of adequate inter-modal transport.

    All of these problems threaten Barcelona’s competitive position.

    The paper reviews the city’s competitiveness, comparing Barcelona to ten other European cities. Starting out from a qualitative analysis of internal players and a Delphi Study with external players, we find the city’s tourism model needs correcting. We also identify the vectors and most important factors for achieving this repositioning. The vectors reinforce the competitiveness concerning the model’s sustainability, integrated management and governance, and client orientation. The proposed strategic repositioning will allow Barcelona to continue competing with Europe’s main cities.


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