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Optimización de la explotación de la red troncal de alta velocidad

  • Autores: Alberto García Álvarez
  • Localización: Ingeniería civil, ISSN 0213-8468, Nº 167, 2012, págs. 43-47
  • Idioma: español
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      La red española de alta está situada en el segundo lugar de mundo en cuanto a extensión de líneas. La nueva red tiene un carácter radial y además troncal. Se articula en torno a cuatro troncos principales de los que parten numerosas líneas capilares. La explotación de los tramos troncales ha cubierto hasta 2010 arroja un saldo económico positivo para el conjunto del operador y el administrador de la infraestructura, pero la extensión de la red cuestiona la sostenibilidad de este resultado porque en los tramos periféricos el tráfico será menor y los costes probablemente serán mayores en ellos. Por ello, los tramos periféricos deben diseñarse, construirse y explotase con criterios diferentes de los tramos troncales. En muchos casos estos tramos cumplen la función de la modernización de líneas e introducción del ancho de vía estándar. Deberían ser en ocasiones sustitutivos y en otros casos, complementarios de las líneas convencionales preexistentes. Para ello, estos tramos deben admitir un uso mixto, no solo con coexistencia de trenes de alta velocidad y trenes de mercancías, sino también con otros trenes de viajeros como regionales y cercanías. En el artículo se analizan los temas que deben tenerse en cuenta en el diseño de estos tramos periféricos de alta velocidad para hacer posible la optimización de su operación (distancia entre apartaderos y número de vías en ellos; entreeje; características de puntos de acceso de los viajeros, rampas y pendientes, señalización, andenes, etc.).

    • English

      The Spanish High Speed Network reaches in 2012 20 years of life. Regarding the network length, at the end of this period this network occupies the second world place after China. In fact, the Spanish railway deployment is the confluence of three key processes: The deployment of the Spanish High Speed Network, the implementation of the international UIC gauge and the modernisation of the Spanish Network quite limited before in investment and performances related to other countries. The new network is designed following a radial structure with main axes. The network is articulated around four main axes of different length from which start the capillary regional branches connecting the main lines with limits of the peninsula and the French and Portuguese borders. In 2012 the main lines have been put in service and the peripheral lines are being deployed at different rates. Until 2010 the exploitation of the main lines has covered the investment costs with a positive balance for Railway operator and Infrastructure Manager. Nevertheless the peripheral network threats clearly this positive result because the traffic density on those tracks should be clearly lower and the exploitation cost higher. Considering this, the peripheral network ought to be designed using different criteria as the one used for the main lines. The peripheral segments ought to be treated considering mainly the introduction of the international gauge and its modernization without affecting the performances in terms of speed. The upgraded network segments should replace in some cases and complement in other cases the existing conventional lines. These considerations make advisable the introduction of mixed traffic operation not only between high speed and freight trains, but also with regional and even commuter trains. This communication analyses the aspects to take into account in the design of the peripheral network regarding an optimal operation (Distances between sidings,number of required tracks, passengers' access, ramps, gradients, signaling, platforms,etc).


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