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Resumen de Effect of an educative intervention on the clinical ability of physicians in the management of metabolic síndrome

Carlos Enrique Cabrera-Pivaral, Roberto Anaya Prado, Guillermo Julián González Pérez, María Guadalupe Vega López, Ninel Mayarí Centeno López

  • español

    El objetivo de la intervención educativa fue medir la competencia clínica en el diagnóstico y manejo de pacientes con síndrome metabólico de los médicos familiares que laboran en dos Unidades de Medicina Familiar del Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS). Material y métodos. Se desarrolló un estudio cuasi experimental con un grupo control y medición antes-después. En el grupo experimental se aplicó una intervención educativa que incluyó actividades teóricas en aula y talleres con guías de discusión y pacientes. Se construyó un instrumento validado por un panel de expertos con un índice de confiabilidad de 0.87 y contempló cinco casos problematizados y 140 preguntas. Resultados. La medición de la variable �competencia para diagnosticar y manejar el síndrome metabólico� no mostró diferencias significativas en la medición inicial para ambos grupos (p = 0.82). Al final de la intervención educativa se mostró un incremento significativo en el grupo experimental; mediana de 98 con rango de 49-106 vs. 69 con rango de 26-94 en el grupo control. Conclusiones.

    La intervención educativa utilizada en este estudio produjo una mejoría en la capacidad de los médicos para diagnosticar, tratar y tomar medidas preventivas en pacientes con síndrome metabólico.

  • English

    To measure the effect of an educative intervention on the clinical ability of Family Physicians of two Family Units of the Mexican Institute of Social Security (IMSS) in the diagnosis and treatment of patients with metabolic syndrome.

    Material and methods. A quasi-experimental study was conducted with a control group using basal and final measurements. The educative intervention of the experiment group included one in-the-classroom work and another at the doctors� office. The instrument was validated by a panel of experts and included 140 items and five case-oriented problems, reaching a reliability index of 0.87. Results. There was no significant difference at base measurement among the different levels of clinical ability between the two groups (p = 0.82), both the experimental and the control groups showed a higher frequency of medium level abilities (33.3 vs. 36.8% respectively). At the end of the follow-up, a significant increase in the experimental group (98 with 49-106 over 69 with 26-94) was observed. Conclusions. The educative intervention utilized in this study improved the ability of Family Physicians to diagnose, treat an apply preventive measures in patients with metabolic syndrome.


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