Ignacio Moreno-Torres Sánchez, Mª del Mar Cid Ruiz, Rafael Santana Hernández, Ángel Ramos Carrasco
Este estudio analiza el desarrollo de un grupo de 10 niños sordos a los que se ha colocado un implante coclear (IC) antes de los dos años. El objetivo es comprobar en qué medida el desarrollo post-IC se ve afectado por el grado de estimulación temprana recibida. Se obtuvieron datos de percepción (cuestionario parental), y producción prelingüística y lingüística (vídeos de producción espontánea y cuestionarios).
Además, se realizó una valoración del grado de estimulación recibido pre y post-implante. Los resultados mostraron grandes diferencias intra-grupo: 1) en el ritmo de desarrollo lingüístico (léxico productivo a los 12 meses de experiencia auditiva); y 2) en el grado de estimulación. El análisis estadístico mostró que el grado de estimulación a los 12 meses es el único factor de los estudiados que correlaciona con el desarrollo lingüístico tras 12 meses. No correlacionan: edad al implantarse, percepción a los tres meses, ni balbuceo canónico. Tales resultados confirman la gran importancia del entorno, y en particular de la familia, en la rehabilitación del niño implantado
The present study analyzes development in a group of 10 deaf children that have been fitted with a cochlear implant (CI) before their second birthday. The main aim of this study is to explore the extent to which post-implantation development is influenced by the degree of stimulation received by the children.
Data were obtained about perception (parental questionnaire), and pre-linguistic and linguistic production (spontaneous speech samples and parental questionnaires). Also, a quantitative measure of the degree of stimulation of each child was obtained pre- and post- implantation. Results showed important intra-group variability: 1) in the rate of language development (expressive lexicon after 12 months of CI use); and 2) in the degree of stimulation. Statistic analysis confirmed that the degree of stimulation after 12 months of auditory experience is the only variable that correlates significantly with language development at that moment. The following variables did not correlate with expressive language: age at implantation, perception after three months of CI use, and babbling onset. Such results confirm the major role of early stimulation for the development of CI users, and especially the important role of the family in this process.
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