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Las Primeras alumnas en los estudios de bachillerato en Canaria

  • Autores: Teresa González Pérez
  • Localización: Educació i història: Revista d'història de l'educació, ISSN-e 2013-9632, ISSN 1134-0258, Nº. 17, 2011, págs. 101-132
  • Idioma: español
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En el siglo xix las mujeres que deseaban estudiar bachillerato tuvieron muchas dificultades para acceder a los institutos. El bachillerato se contemplaba como parte de la formación que debía recibir la minoría dirigente, pero en ella no se incluía a las mujeres porque se concebía como un espacio masculino. Un nivel educativo que en un principio no consideraba la presencia femenina, aunque no existía una prohibición expresa que impidiera su acceso, se sobreentendía que no era propio para las mujeres. De ahí la escasez de alumnado femenino y el bajo número de alumnas que obtuvieron el título de bachiller. Canarias, provincia española situada al noroeste de la costa africana, sufrió las consecuencias de la lejanía de la metrópoli, hecho reflejado especialmente en las dificultades económicas y limitaciones formativas al carecer de centros educativos. Pero estas circunstancias no fueron motivo para que algunas mujeres tuvieran interés en acceder a los estudios de bachillerato y sortearan obstáculos para alcanzarlo.

    • català

      Al segle xix les dones que volien estudiar batxillerat van tenir moltes dificultats per accedir als instituts. El batxillerat es veia com a part de la formació que havia de rebre la minoria dirigent, però en aquesta formació no s�incloïen les dones, perquè es concebia com un espai masculí. Un nivell educatiu que al principi no considerava la presència femenina, encara que no hi havia una prohibició expressa que impedís d�accedir-hi, se sobreentenia que no era propi per a les dones. D�aquí l�escassetat d�alumnat femení i el baix nombre de dones que van obtenir el títol de batxiller. Les Canàries, província espanyola situada al nord-oest de la costa africana, van patir les conseqüències de la llunyania de la metròpoli, fet reflectit especialment en les dificultats econòmiques i limitacions formatives, ja que hi mancaven centres educatius. Però aquestes circumstàncies no van ser motiu perquè algunes dones tinguessin interès per accedir als estudis de batxillerat i esquivessin obstacles per aconseguir-ho.

    • English

      In the nineteenth century women who wanted to study school had many difficulties in accessing schools. Because the school was seen as part of the training was to receive the ruling minority, but it does not include women because it was conceived as a masculine space. Educational level at first did not consider the presence of women, although there was no express prohibition preventing their access, it was understood that it was not proper for women. Hence the shortage of female students and the low number of students who obtained the title of high school graduates. Canaries, Spanish province northwest of the African coast, suffered the consequences of remoteness from the metropolis fact reflected especially in the economic and educational limitations in the absence of schools. But these circumstances were not the occasion for some women to have an interest in having access to high school and overcome obstacles to achieve it.


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