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Resumen de Discurso de género y emociones en mujeres académicas de alto rendimiento

Elisa Cerros Rodríguez, María Elena Ramos Tovar

  • español

    Desde finales de los años ochenta y principios de los noventa, los estudios sobre la participación de las mujeres en la vida académica universitaria mexicana han tenido dos vertientes principales: una que tiene que ver con la doble jornada que realiza la mujer académica al atender las demandas propias de su actividad laboral y las demandas de la familia. El presente trabajo representa un aporte sobre la primera vertiente, pues aborda un aspecto teóricamente novedoso: analiza las emociones que experimentan las mujeres académicas ante las demandas y exigencias que la doble jornada trabajo-familia les genera en función de los discursos de género, a partir de las contribuciones de Richard Lazarus bajo la comprensión de las emociones desde la psicología cognitiva. La discusión se genera entonces a partir de los debates teóricos existentes en torno a la conciliación de las esferas trabajo y familia de las mujeres académicas, particularmente aquéllas que poseen un alto nivel de producción científica y tecnológica.

  • English

    The participation of women in university academic life in Mexico has been subject of analysis and discussion from within the academy with the aim of making visible the conditions under which it exercises its work in higher education and recognize their contribution to the development of science. The departure of this research is located temporarily in the late eighties and early nineties (García Guevara, P., 2009: 34), through the proliferation of research conducted by academics themselves in two main aspects: one dealing do with the double burden that women have to meet the academic demands of their own in their work and family demands. This trial was located on the slope of the doubleheader, analyzes the emotions experienced by academic women to the demands and requirements of the double presence (work-family) were generated based on the discourses of gender, the contributions from Richard Lazarus to the understanding of emotions from Cognitive Psychology, and the discussion generated from existing exiting theoretical debates about reconciling work and family spheres of academic women, particularly those with a high level of scientific and technological production, considered high academic performance. The reflections presented here are part of the doctoral dissertation in progress entitled "Gender discourse, emotions and family of high academic performance".


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