Esta investigación presenta un estudio sobre la influencia que ejercen dos variables, género y profesión en la modificación de los estereo-tipos. Partiendo de los modelos clásicos sobre modificación de estereoti-pos, de conversión y subtipo, y de los estudios sobre categorización cruza-da, se analiza la influencia de factores a través del modo en que presenta-mos la información del sujeto estímulo, ya sea esta concentrada o dispersa.
Para el análisis de los datos empleamos como variables de respuesta el índice de estereotipia y la percepción de tipicalidad. El diseño del estudio es un 2 (profesión) x 2 (género) x 2 (forma de presentación), que genera ocho condiciones experimentales. Los resultados demuestran que la in-formación ocupacional y/o la información sobre la calidad del desempeño en una determinada ocupación son tanto o más influyentes al emitir un juicio, y en consecuencia modificarlo, que el asignar al sujeto estímulo dentro de la categoría de hombre o mujer.
This paper presents the results of the research about the influ-ence of two variables such as gender and profession in the modification of stereotypes. Starting from the classical models about modification of stereotypes, conversion and subtype, and studies based on crossed catego-rizations, throughout this research the influence of those factors in the way of how the individual stereotype information is presented, either concentrated or scattered it is analyzed.
The stereotype index and the perception of typicality were used as vari-ables for the data analysis. The design of this study is based on a 2 (pro-fession) x 2 (gender) x 2 (style of presentation) model which generates eight experimental conditions. The results of this study show how remark-able are the occupational information and/or the information related to the quality level reached in a specific occupation which is being carried out, in the case of establishing, and consequently modifying, a valued judgement which is going to take place. This factor is more influential than allocating men´s or women´s category to an individual.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados