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José Luís López-Aranguren: l'eticitat de l'Estat com a fonament de l'educació per a la participació ciutadana

  • Autores: Joan Carles Rincón i Verdera
  • Localización: Educació i història: Revista d'història de l'educació, ISSN-e 2013-9632, ISSN 1134-0258, Nº. 14, 2009 (Ejemplar dedicado a: En el centenari de la creació de les Juntes de Protecció de la Infància (1908-2008) = Centenary celebration of the creation of the Child Protection Boards (Juntas de Protección a la Infancia) 1908-2008), págs. 173-194
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • José Luís López-Aranguren: The ethics of the State like foundation of the education for the civil participation
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La educación cívica para la formación política de una ciudadanía participativa en los asuntos que son de todos es una tarea fundamental que debe llevarse a cabo desde un estado fuerte, éticamente moral: un estado que no caiga en los errores del adoctrinamiento, pero que tampoco deje dicha formación en manos del poder establecido para que la utilice como un instrumento al servicio de la ideología dominante de turno. Se trata de una educación que ayude a la sociedad civil en la tarea de la democratización real y moral de la sociedad y sus instituciones. En este artículo presento una aproximación a la propuesta de estado de justicia social del profesor José Luis López-Aranguren, consistente en la construcción de un estado ético, donde lo moral esté inscrito en sus propias estructuras jurídicas y administrativas. Se trata de un estado ético que, sin embargo, no desatiende el necesario papel que la ciudadanía, individual o colectivamente considerada, ha de desempeñar en la construcción de una sociedad más justa, lo cual demanda una adecuada educación moral, cívica, política y social

    • català

      L�educació cívica per a la formació política d�una ciutadania participativa en els afers que són de tots és una tasca fonamental que ha de dur-se a terme des d�un Estat fort, èticament moral: un Estat que no caigui en els errors de l�adoctrinament, però que tampoc deixi la dita formació a les mans del poder establit perquè la utilitzi com un instrument al servei de la ideologia dominant de torn. Es tracta d�una educació que ajudi a la societat civil en la tasca de la democratització real i moral de la societat i les seves institucions. En aquest article presento una aproximació a la proposta d�Estat de justícia social del professor José Luis López-Aranguren consistent en la construcció d�un Estat ètic, on la moral estigui inscrita en les seves pròpies estructures jurídiques i administratives. Es tracta d�un Estat ètic que, no obstant això, no desatén el necessari paper que la ciutadania, individualment o col·lectivament considerada, ha d�exercir en la construcció d�una societat més justa, la qual cosa demanda una adequada educación moral, cívica, política i social.

    • English

      The civic education for the political formation of a participating citizenship in the matters that concern all of us is a fundamental task that must be carried out by a strong state, ethically moral: a state that does not fall into the errors of indoctrination, but neither does it leave this formation in the hands of the established power for it to be used as an instrument in the service of the dominant ideology of the moment. I am considering an education that would help the civilian society in the task of the real and moral democratization of society and its institutions. In this article I am developing an approach to Professor Jose Luis Lopez-Aranguren�s proposal for a state of social justice, consisting in the construction of an ethical state, where moral matters are embedded in its own legal and administrative structures. I am talking about an ethical state that, nevertheless, does not neglect the necessary role that the citizenry, individual or collectively considered, have to carry out in the construction of a more just society


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