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Resumen de Semiótica y arte. El papel de la primeridad en los procesos de comunicación estética

Vivian Romeu

  • español

    This paper attempts to reflect on the role of the firstness, as sign par excellence in aesthetic communication processes. From this, is consider semiotics from its epistemological, dimension emphasizing the abduction as method of knowledge for aesthetic communication in general and aesthetic reception in particular processes. In that sense is part of the general reflections on semiotics, or what is known as General Semiotics. Questions to answer in this article are what epistemological relation saves semiotics with aesthetic communication processes? And what role playing the sign of firstness in the construction and development of such processes? This departure of exposure and theoretical development of what we call aesthetic communication, will be preceded of an emphasis on aesthetic reception processes to demonstrate the cognitive role of that experience as a specific form of experimentation aesthetic communication. Later we will focus the exposure of the sign of firstness, which is the first signs that are part of one of the Charles Sandres Peirce (firstness, secondness, thirdness), same which in turn is inscribed as a starting point for the general theory of signs of this philosopher sign trilogy. This will serve us theoricaly and methodologicaly to demonstrate the relevance of the abductive aesthetic communication method basis, and aesthetic as a kind of "special" communication. We will finish with the explanation of the relationship firstness-art work, as well as the one of aesthetic reception - communication aesthetics, to then synthesize the relationship between firstness and aesthetic communication, that is what constitutes the specific theme of this work.

  • español

    Este trabajo intenta reflexionar sobre el papel que juega la primeridad, como signo por excelencia presente en los procesos de comunicación estética. A partir de ello, se reflexionará sobre la semiótica desde su dimensión epistemológica, haciendo énfasis en la abducción como método de conocimiento para la comunicación estética en lo general y los procesos de recepción estética en lo particular. En ese sentido se inscribe dentro de las reflexiones generales sobre la semiótica, o lo que se conoce como semióticas generales. Las preguntas a las que responderemos en este artículo son ¿qué relación epistemológica guarda la semiótica con los procesos de comunicación estética? Y, ¿qué papel juega el signo de primeridad en la construcción y desarrollo de dichos procesos? Para ello partiremos de la exposición y desarrollo teórico de lo que denominamos comunicación estética, haciendo especial hincapié en los procesos de recepción estética para demostrar el rol cognitivo de dicha experiencia como forma concreta de experimentación de la comunicación estética. Posteriormente nos enfocaremos a la exposición del signo de primeridad, que es el primero de los signos que forman parte de una de las tricotomías sígnicas de Charles Sandres Peirce (primeridad, segundidad, terceridad), misma que a su vez se inscribe como punto de partida de la teoría general de los signos de este filósofo. Esto nos servirá de base teórica-metodológica para demostrar la pertinencia del método abductivo en la comunicación estética, y a la comunicación estética como un tipo de comunicación �especial�, cuyas características describiremos. Culminaremos con la explicitación de la relación primeridad-obra de arte, así como la relación recepción estética � comunicación estética, para posteriormente sintetizar la relación entre primeridad y comunicación estética que es lo que constituye el tema concreto de este trabajo.


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